Cristin-prosjekt-ID: 560096
Sist endret: 9. desember 2023, 13:36

Cristin-prosjekt-ID: 560096
Sist endret: 9. desember 2023, 13:36
Prosjekt

InnArbeid - Behovsdrevet innovasjon for inkludering av personer med utviklingshemming i arbeidslivet ved bruk teknologi

prosjektleder

Elin Thygesen
ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Universitetet i Agder

Finansiering

  • Norges forskningsråd
    Prosjektkode: 269019

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap • Arkitektur og design • Sosialt arbeid

Emneord

Ansvarlig teknologiutvikling • Arbeidsinkludering • Action design research

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning

Kontaktinformasjon

Telefon
+4791571515
Sted
Elin Thygesen

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2017 Slutt: 30. juni 2022

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

InnArbeid - Behovsdrevet innovasjon for inkludering av personer med utviklingshemming i arbeidslivet ved bruk teknologi

Populærvitenskapelig sammendrag

Det er en nasjonal målsetning å legge til rette for at hele befolkningen skal kunne delta i arbeidslivet, også personer med utviklingshemming. Det er imidlertid vanskelig å finne egnede arbeidsplasser, og mange går av den grunn direkte over på uførepensjon etter videregående skole.

Hensikten med InnArbeid-prosjektet har vært å utvikle innovative tjenester og teknologi for at personer med utviklingshemming kan finne, skaffe og holde på et arbeid. Det innebærer en ny tjenestemodell med ulike former for teknologi, som vil støtte overgangen fra skole til arbeid og videre deltakelse i arbeidslivet. Målet har vært å bidra med verktøy for bedre samordning av planer og tjenester for denne gruppen. Basert på utvalgte konsepter har prosjektet designet, utviklet og evaluert i) en prototype på en transport-applikasjon ii) et VR-basert scenario for opplæring i bruk av offentlig transport hvor hensikten er å bidra til å håndtere uforutsette hendelser, iii) videreutvikling av en eksisterende kommunikasjons-applikasjon for at personer som har reduserte språkferdigheter skal kunne bruke bilder i forbindelse med historiefortelling, iv) et inspirerende informasjonsrom (nettside) hvor hensikten er å inspirere arbeidsgivere til å tilby praksisplasser eller jobber og v) en prototype til et selvreflekterende kartleggingsverktøy for å støtte unge voksne mot selvbestemmelse og overgang til arbeid.

Den metodiske tilnærmingen i InnArbeid-prosjektet har vært basert på Action Design Research (ADR). ADR-metodikken er en videreutvikling av aksjons- og designforskning og inkluderer behovskartlegging, samskaping, evaluering og implementering gjennom flere runder hvor involverte brukere er med i alle fasene. Det er en utfordring å utvikle teknologi som skal inngå i individualiserte løsninger. I tillegg har mange personer med utviklingshemning redusert evne til læring. Brukerinvolvering kan derfor være utfordrende, og en viktig del av prosjektet har også vært å utvikle nye metoder for å involvere denne brukergruppen.

InnArbeid-prosjektet har pågått i perioden 01.06.2017 til 30.04.2022. Foruten personer med utviklingshemming har prosjektet inkludert pårørende, videregående skoler i Agder fylkeskommune, kommunene Grimstad og Kristiansand (blant annet habiliteringstjenesten og NAV), Norsk Forening for utviklingshemmede, arbeidstreningssentre, samt NHO Agder. Alle har vært sentrale aktører i forbindelse med kartlegging av brukerbehov og innsikter og delaktige i samskaping og testing av nye teknologier og tjenestemodeller. I tillegg har flere partnere med kompetanse innen de planlagte FoU-aktivitetene deltatt: Universitetet i Agder har, i tillegg til prosjektledelse, bidratt med kompetanse innen Action Design Research(ADR), kartlegging av brukerbehov, co-design og evaluering. Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo har bidratt med innovativ tjenestedesign og Egde Consulting og JodaCare har bidratt med utvikling av prototyper.

Se mer informasjon om InnArbeid-prosjektet og innovasjonene her: https://innarbeid.uia.no

Tittel

Needs-driven innovation for inclusion of people with intellectual disabilities in working life using technology (InnArbeid)

Populærvitenskapelig sammendrag

It is a national objective to facilitate the participation of the entire population in the workforce, including people with intellectual disabilities. However, it is difficult to find suitable jobs and many therefore begin with disability pensions directly after high school.

The purpose of the InnArbeid project has been to develop innovative services and technology so that people with intellectual disabilities can find, obtain, and keep a job. A new service model with different forms of technology, which will support the transition from school to work and further participation in working life, has been developed. The goal has been to provide tools for better coordination of plans and services for this group.

Based on selected concepts, the project has designed, developed and evaluated i) a prototype of a transport application ii) a VR-based scenario for training in the use of public transport where the purpose is to contribute to dealing with unforeseen events, iii) further development of an existing communication application so that people with reduced language skills can use images in connection with storytelling, iv) an inspiring information room (website) where the purpose is to inspire employers to offer internships or jobs, and v) a prototype for a self-reflective mapping tool to support young adults towards self-determination and transition to work.

The methodological approach in the InnArbeid project is based on Action Design Research (ADR). ADR methodology is a further development of action and design research approaches and includes user-need mapping, co-creation, evaluation, and implementation through iterative processes whereby users participate in all the stages of development. It is a challenge to develop technology that will be part of individualized solutions as many people with intellectual disabilities have reduced learning ability. An important part of the project is also to develop new methods for involving this user group.

The InnArbeid project has been ongoing in the period 01.06.2017 to 30.04.2022. In addition to people with intellectual disabilities, the project has included relatives, upper secondary schools in Agder, the municipalities of Grimstad and Kristiansand (including the habilitation services and the Norwegian Labour and Welfare Administration, NAV), the Norwegian Society for persons with intellectual disabilities, work training centers, and of the Confederation of Norwegian Enterprise in Agder. All have been key players in the mapping user needs and insights and in participating in co-creation and testing of new technologies and service models. In addition, several partners with expertise in the planned R&D activities have participated. In addition to project management, the University of Agder has contributed with expertise in ?Action Design Research? (ADR), mapping of user needs, co-design and evaluation. The Oslo School of Architecture and Design has contributed with innovative service design. Egde Consulting and JodaCare have contributed with development of prototypes.

See more information about InnArbeid and the innovations here: https://innarbeid.uia.no

prosjektdeltakere

prosjektleder

Elin Thygesen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder

Mugula Chris Safari

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for psykososial helse ved Universitetet i Agder

Sofie Wass

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap ved Universitetet i Agder

Carl Erik Moe

  • Tilknyttet:
    Lokalt ansvarlig
    ved Institutt for informasjonssystemer ved Universitetet i Agder

Holen-Rabbersvik Elisabeth

  • Tilknyttet:
    Lokalt ansvarlig
    ved Kristiansand kommune
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Intellectual disability and participation in technology design activities: A catalyst for social inclusion.

Safari, Mugula Chris. 2023, Open Research Day. UIAVitenskapelig foredrag

Principles to Facilitate Social Inclusion for Design-Oriented Research.

Wass, Sofie; Thygesen, Elin; Purao, Sandeep. 2023, Journal of the AIS. BC, UIAVitenskapelig artikkel

Digital technology design activities—A means for promoting the digital inclusion of young adults with intellectual disabilities.

Safari, Mugula Chris; Wass, Sofie; Thygesen, Elin. 2023, British Journal of Learning Disabilities. UIAVitenskapelig artikkel

Intellectual Disability, Digital Technologies, And Independent Transportation – A Scoping Review.

Safari, Mugula Chris; Wass, Sofie; Thygesen, Elin; Haugland, Silje. 2023, UIAVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Enactive methods towards situational learning - engaging people with intellectual and developmental disability in design.

Hansen, Lise Amy; Wass, Sofie. 2022, Procedia Computer Science. AHO, UIAVitenskapelig artikkel
1 - 5 av 50 | Neste | Siste »