Cristin-prosjekt-ID: 566567
Sist endret: 1. desember 2020, 15:19

Cristin-prosjekt-ID: 566567
Sist endret: 1. desember 2020, 15:19
Prosjekt

“Unpacking the Rucksacks”: Examining Ideas and Transformations of European Hiking Cultures

prosjektleder

Kirsti Pedersen Gurholt
ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier ved Norges idrettshøgskole

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Norges idrettshøgskole

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag • Humaniora

Emneord

Internasjonal, komparativ utdanning • natur turisme • Friluftsliv

Kategorier

Prosjektkategori

  • Internt prosjekt

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2013 Slutt: 30. juni 2019

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

“Unpacking the Rucksacks”: Examining Ideas and Transformations of European Hiking Cultures

Populærvitenskapelig sammendrag

“Unpacking the Rucksacks”: Utforskning av ideer og endringer innen Europeiske friluftsliv praksiser

Involverte forskere: Kirsti Pedersen Gurholt, NIH, Chris Loynes, University of Cumbria, England, and from Phillips-Universität Marburg, Tyskland, Peter Becker, Martin Lindner, og Ralf Westphal. Gjesteforskere og studenter knyttet til Erasmus Mundus felles mastergrad - Transcultural European Outdoor Studies - bidrar også.

 

Formål: Målsettingen for prosjektet er todelt: Å undersøke og sammenligne 1) hvordan ideer om naturdyrkelse, naturturisme og friluftsliv utviklet seg i løpet av siste halvdel av 1800-tallet i England, Tyskland and Norge, og 2) utviklingen av Outdoor Education i England, Opplevelsespedagogikk (Erlebnispädagogik) i Tyskland og læring og dannelse gjennom friluftsliv i Norge – utenfor og innenfor skoleverket og i høyere utdanning.

Hovedfunn: Forskningens resultater bidrar med ny kunnskap om og forståelse for hvordan spesifikke praktiser, ideer og begreper for utforsking, erfaringer og opplevelser i natur har utviklet seg i ulike sammenhenger i Europa, og hvordan ideer og praksiser er spredt til flere grupper i befolkningen, og omformet til skolefag og studiefag.

Vitenskapelig sammendrag

The main objectives were twofold. To research and compare how ideas of aesthetic worship of nature, nature tourism and hiking cultures developed in the late 19th century in English, German and Norwegian cultures, respectively. Next, to study and compare the development of outdoor education practices, Erlebnispädagogik and friluftsliv - outside and inside of schools and higher education, until today.

The main results contribute new knowledge and understanding of how specific practices, ideas, and concepts of nature exploration, adventure, journeying, and cultural transformation evolve, and underpin the philosophies of outdoor education practices in Europe and beyond, e.g. on whether and how the main driving forces are found in the search for sustainability, risk versus curiosity.

This project originates from the instigation of the Erasmus Mundus joint masters degree programme Transcultural European Outdoor Studies (TEOS - www.erasmusmundus-teos.eu), supported by the European Unition 2011-2017, and rund collaborately by Philipps-Universität Merbug, Germany (coordinator), University of Cumbria, UK and Norwegian School of Sport Sciences, Norway. Masters students and an affiliated international group of visiting scholars contributed to the research. 

 

 

Metode

Prosjektet består av flere case-studier der ulike forskningsmetoder er benyttet.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Kirsti Pedersen Gurholt

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier ved Norges idrettshøgskole

Martin Lindner

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Philipps-Universität Marburg

Peter Becker

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Philipps-Universität Marburg

Chris Loynes

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved University of Cumbria
1 - 4 av 4

Resultater Resultater

The vitalizing sea: embodiment and wellbeing on a sea-kayak journey.

Kronsted Lund, Lisbeth; Gurholt, Kirsti Petersen; Dykes, Nigel. 2020, Annals of Leisure Research. UNICUMBRIA, NIHVitenskapelig artikkel

Outdoor narratives: lived embodied experiences of natural worlds.

Gurholt, Kirsti Pedersen; Humberstone, Barbara. 2017, The 16th European Outdoor Conference on Outdoor atmospheres and narratives: Connecting young people to the world . NIHVitenskapelig foredrag

The journey as a transcultural experience for international students.

Loynes, Chris; Gurholt, Kirsti Pedersen. 2017, Journal of Geography in Higher Education. UNICUMBRIA, NIHVitenskapelig artikkel

Lystvandrersker, Tindebestigersker, Skiløpersker og Kvindesakskvinder: Friluftsliv, bevegelsesfrihet og allmenn stemmerett.

Gurholt, Kirsti Pedersen. 2015, Workshop för idrottshistorisk forskning. NIHVitenskapelig foredrag

Digital Narratives of Snowy Mountain Experiences: An Aesthetic Pedagogical Design to Stimulate Students’ Academic Reflection.

Gurholt, Kirsti Pedersen. 2016, 7th International Outdoor Education Research Conference. NIHVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 9 | Neste | Siste »