“Unpacking the Rucksacks”: Utforskning av ideer og endringer innen Europeiske friluftsliv praksiser
Involverte forskere: Kirsti Pedersen Gurholt, NIH, Chris Loynes, University of Cumbria, England, and from Phillips-Universität Marburg, Tyskland, Peter Becker, Martin Lindner, og Ralf Westphal. Gjesteforskere og studenter knyttet til Erasmus Mundus felles mastergrad - Transcultural European Outdoor Studies - bidrar også.
Formål: Målsettingen for prosjektet er todelt: Å undersøke og sammenligne 1) hvordan ideer om naturdyrkelse, naturturisme og friluftsliv utviklet seg i løpet av siste halvdel av 1800-tallet i England, Tyskland and Norge, og 2) utviklingen av Outdoor Education i England, Opplevelsespedagogikk (Erlebnispädagogik) i Tyskland og læring og dannelse gjennom friluftsliv i Norge – utenfor og innenfor skoleverket og i høyere utdanning.
Hovedfunn: Forskningens resultater bidrar med ny kunnskap om og forståelse for hvordan spesifikke praktiser, ideer og begreper for utforsking, erfaringer og opplevelser i natur har utviklet seg i ulike sammenhenger i Europa, og hvordan ideer og praksiser er spredt til flere grupper i befolkningen, og omformet til skolefag og studiefag.