Cristin-prosjekt-ID: 574134
Sist endret: 18. januar 2018, 23:23

Cristin-prosjekt-ID: 574134
Sist endret: 18. januar 2018, 23:23
Prosjekt

Forskningsbasert og innovasjonsdrevet læring gjennom avsluttende oppgave (FILA).

prosjektleder

Robin Trulssen Bye
ved Institutt for IKT og realfag ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for IKT og realfag ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 80.000
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Prosjektkode: 70440500

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Teknologi

Emneord

Vitenskapelig publisering • Forskerutdanning • Datateknologi og utdanning

Kategorier

Prosjektkategori

  • Internt prosjekt
  • Anvendt forskning
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Telefon
40082880
Sted
Robin Trulssen Bye

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. juli 2016 Slutt: 30. juni 2017

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Forskningsbasert og innovasjonsdrevet læring gjennom avsluttende oppgave (FILA).

Populærvitenskapelig sammendrag

Fagmiljøet ved AIR-IKT har i en årrekke jobbet systematisk med tverrfaglig, innovasjonsrettet og forskningsbasert læring ved å tilby våre studenter avsluttende bacheloroppgaver (og nylig også masteroppgaver) som er relevante, anvendte og industrinære (90% skjer i samarbeid med industrielle partnere). Mange oppgaver har blitt tilbudt år etter år og dermed blitt videreutviklet av stadig nye studenter. I noen tilfeller har denne foredlingen vært av en slik kvalitet at arbeidet har blitt publisert, typisk på relevante konferanser med dertilhørende publikasjonspoeng. Å skrive sin første vitenskapelige artikkel er utfordrende (“dørstokkmila”) og regnes som en stor milepæl. Ved å samskrive en slik artikkel i nært samarbeid med vitenskapelig ansatte kan studenter få denne erfaringen allerede kort tid etter å ha fått bachelor- eller mastergraden sin.

I tillegg til utfordringen ovenfor, har dette prosjektet fokusert på refleksjons- og erfaringbasert pedagogisk utviklingsarbeid, samt nye og moderne digitale læringsmetoder, blant annet omvendt klasserom ("flipped classroom").

Prosjektet har resultert i en rekke vitenskapelige presentasjoner på konferanser, samt 7 publikasjoner (2 publikasjoner vil først framkomme senere i 2018).

Vitenskapelig sammendrag

Fagmiljøet ved AIR-IKT har i en årrekke jobbet systematisk med tverrfaglig, innovasjonsrettet og forskningsbasert læring ved å tilby våre studenter avsluttende bacheloroppgaver (og nylig også masteroppgaver) som er relevante, anvendte og industrinære (90% skjer i samarbeid med industrielle partnere). Mange oppgaver har blitt tilbudt år etter år og dermed blitt videreutviklet av stadig nye studenter. I noen tilfeller har denne foredlingen vært av en slik kvalitet at arbeidet har blitt publisert, typisk på relevante konferanser med dertilhørende publikasjonspoeng. Å skrive sin første vitenskapelige artikkel er utfordrende (“dørstokkmila”) og regnes som en stor milepæl. Ved å samskrive en slik artikkel i nært samarbeid med vitenskapelig ansatte kan studenter få denne erfaringen allerede kort tid etter å ha fått bachelor- eller mastergraden sin.

I tillegg til utfordringen ovenfor, har dette prosjektet fokusert på refleksjons- og erfaringbasert pedagogisk utviklingsarbeid, samt nye og moderne digitale læringsmetoder, blant annet omvendt klasserom ("flipped classroom").

Prosjektet har resultert i en rekke vitenskapelige presentasjoner på konferanser, samt 7 publikasjoner (2 publikasjoner vil først framkomme senere i 2018).

Metode

* Veiledning, videreutvikling, samskriving og vitenskapelig publisering av særskilt gode bachelorprosjekter

* Refleksjoner og erfaringsanalyse av egen undervisning og litteratur

* Oppbygging av helt nye emner på bachelor- og masternivå med bruk av moderne undervisningsmetoder

Utstyr

Datamaskiner, labutstyr, vitenskapelig litteratur, programvare, lærebøker, etc. 

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Robin Trulssen Bye

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for IKT og realfag ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Ottar Laurits Osen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for IKT og realfag ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2

Resultater Resultater

Flipped classroom - a case study on a master's course in AI.

Bye, Robin Trulssen. 2018, Interdisciplinary Learning Forum (Tverrfaglig læringsforum). NTNUFaglig foredrag

The Teacher as a Facilitator for Learning - Flipped Classroom in a Master’s Course on Artificial Intelligence.

Bye, Robin Trulssen. 2017, SciTePress. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Reflections on Teaching Electrical and Computer Engineering Courses at the Bachelor Level.

Osen, Ottar; Bye, Robin Trulssen. 2017, SciTePress. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

A Low Cost USV for Aqua Farm Inspection.

Osen, Ottar; Havnegjerde, Albert; Kamsvåg, Vegard; Liavåg, Sveinung; Bye, Robin Trulssen. 2016, IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers). NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

On Usage Of EEG Brain Control For Rehabilitation Of Stroke Patients.

Verplaetse, Tom; Sanfilippo, Filippo; Rutle, Adrian; Osen, Ottar; Bye, Robin Trulssen. 2016, ECMS European Council for Modelling and Simulation. UG, NTNU, HVLVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »