Fagmiljøet ved AIR-IKT har i en årrekke jobbet systematisk med tverrfaglig, innovasjonsrettet og forskningsbasert læring ved å tilby våre studenter avsluttende bacheloroppgaver (og nylig også masteroppgaver) som er relevante, anvendte og industrinære (90% skjer i samarbeid med industrielle partnere). Mange oppgaver har blitt tilbudt år etter år og dermed blitt videreutviklet av stadig nye studenter. I noen tilfeller har denne foredlingen vært av en slik kvalitet at arbeidet har blitt publisert, typisk på relevante konferanser med dertilhørende publikasjonspoeng. Å skrive sin første vitenskapelige artikkel er utfordrende (“dørstokkmila”) og regnes som en stor milepæl. Ved å samskrive en slik artikkel i nært samarbeid med vitenskapelig ansatte kan studenter få denne erfaringen allerede kort tid etter å ha fått bachelor- eller mastergraden sin.
I tillegg til utfordringen ovenfor, har dette prosjektet fokusert på refleksjons- og erfaringbasert pedagogisk utviklingsarbeid, samt nye og moderne digitale læringsmetoder, blant annet omvendt klasserom ("flipped classroom").
Prosjektet har resultert i en rekke vitenskapelige presentasjoner på konferanser, samt 7 publikasjoner (2 publikasjoner vil først framkomme senere i 2018).