Cristin-prosjekt-ID: 582352
Sist endret: 2. mai 2018, 12:57

Cristin-prosjekt-ID: 582352
Sist endret: 2. mai 2018, 12:57
Prosjekt

Nettbasert tverrprofesjonell samarbeidslæring - muligheter og utfordringer i læring og fasilitering

prosjektleder

Bente Hasle
ved Høgskulen i Volda

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen i Volda

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Allmennmedisin • Klinisk odontologiske fag • Sosialt arbeid • Farmakologi • Klinisk psykologi • Etikk • Fysioterapi • Sykepleievitenskap

Emneord

Tverrfaglig undervisning

Kategorier

Prosjektkategori

  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Tidsramme

Avsluttet
Start: 2. januar 2018 Slutt: 31. desember 2018

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Nettbasert tverrprofesjonell samarbeidslæring - muligheter og utfordringer i læring og fasilitering

Populærvitenskapelig sammendrag

Gjennom forskningsprosjektet vil vi studerer hvordan studenters tverrprofesjonelle læring kan realiseres ved hjelp av nettmøter på tvers av utdanninger og institusjoner på Vestlandet. Veilederne vil også møte noen utfordringer når de skal veilede som vil påvirke rollen deres. Vi ønsker også å utvikle kunnskap om den nye veilederrollen

Vitenskapelig sammendrag

Bakgrunn

«TPS i Vest»-arbeidsgruppa vart oppretta i 2014 for å kartlegge eksisterande tverrprofesjonelt samarbeid (TPS) hjå utdanningsinstitusjonane i UH-nett Vest, samt utvikle modell for nettbasert TPS på tvers av utdanningar. Gruppa har erfaring med ulike arenaer for TPS; campusbasert, på arbeidsplassen og simulert samt erfaring med å rettleie tverrprofesjonelle studentgrupper på nett.

Føremålet med studien er å studere mogelegheiter og utfordringar for studentar og fasilitatorar i høve kommunikasjon og læring når alle møter med tverrprofesjonelle studentgrupper er nettbaserte.

Forskingsspørsmål

1.      Korleis kan ein nettbasert kontekst gjere det mogeleg for studentar å få tverrprofesjonelle samhandling, refleksjon og læring?

2.      Korleis verker dei nettbaserte løysingane inn på gruppeprosessane?

3.      Korleis påverkar den nettbaserte konteksten fasiliteringa av gruppeprosessar?

4.      Korleis utviklar fasilitatorane rollene sine i ein kontekst med både tverrfaglige studentgrupper, der det berre er bruk av digital kommunikasjon?

Personvernombudet for forskning, NSD - Norsk senter for forskningsdata AS, ref.nr.: 54094 anbefaler prosjektet

 

Title

Online inter professional education: opportunities and challenges in learning and facilitation

 

Background

The "TPS i Vest" Workgroup was established in 2014 to map out existing inter professional education (IPE) in UH-nett Vest and to develop a model for online IPE. The members of the group are experienced facilitators from different arenas for IPE; campus based, workplace based, simulated and online based.

 

The purpose of the research project is to study possibilities and challenges for students and facilitators according to communication and learning when all IPE meetings are online.

 

Research Questions

1. How can an online context make it possible for students to realize inter professional interaction, reflection and learning?

2. How do the online context influence the students?

3. How do the online context influence the facilitators?

4. How do the  facilitators develop their roles to the context with interdisciplinary student groups and only digital communication?

The Ombudsman for Research, NSD - Norwegian Center for Research Data AS, Ref.no: 54094 recommends the project

Metode

Metode

Data er frå 40 studentar i Emne 2 haust 2017 og frå 77 studentar i Emne 1 våren 2018. Det vil bli samla inn data frå i alt 15 fasilitatorar frå begge emna.

Følgjande datagrunnlag er nytta:

1.      Studentar sine refleksjonsnotat

2.      Spørjeskjemaet Interprofessional Collaborative Competency Attainment Scale (ICCAS)

3.      Fokusgruppeintervju med eit tilfeldig utval studentar

4.      Fasilitatorar sine loggar

5.      Refleksjonsgrupper for fasilitatorar

Studen bygger primært på kvalitative data fra i overkant av 100 studenter og 15 fasilitatorer. Logger fra fasilitatorene og refleksjonsnotat fra studentene danner utgangspunkt for utvikling av intervjuguider til fokusgruppeintrevju for de to kategoriene informanter. Analysene blir gjort etter Grounded Theory og vil være både induktive og deduktive. Det vil også bli sendt ut spørreskjema til alle deltakende studenter

prosjektdeltakere

prosjektleder

Bente Hasle

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Høgskulen i Volda
Aktiv cristin-person

Bente Kvilhaugsvik

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helse- og omsorgsvitskap ved Høgskulen på Vestlandet

Ingunn Aase

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger

Rutt Venke Bengtsson

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Stavanger

Anders Bærheim

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Bergen
1 - 5 av 9 | Neste | Siste »