Økt brukermedvirkning i offentlige tjenester har vært et uttalt politisk mål siden 1988 (St.meld. nr. 25/98). Til tross for dette, har vi ikke funnet litteratur som beskriver en brukermedvirkningsmetode som fremmer tjenesteutvikling og organisasjonslæring. Økt brukermedvirkning i utvikling av offentlige tjenester innebærer en omfattende endringsprosess som krever et spesielt engasjement fra både brukere og sosial- og helsepersonell. Dette aksjonsforskningsprosjektets hovedmål har derfor vært å utvikle en metode for brukermedvirkning som kunne sikre personell- og brukermedvirkning i tjenesteutvikling. Metoden skulle utvikles i et forskningssamarbeid mellom undertegnede og pasienter, personal og ledere i en tverrfaglig spesialisert rusbehandlingsenhet i Helse Vest.
Hovedresultatet fra studien er Co-produksjonsmetoden, en tjenesteutviklingsmetode med kartlegging, evaluering, dialog mellom tjenestebrukere og tjenesteytere og organisasjonslæring som formål. Forskningen resulterte også i faktisk tjenesteutvikling, endrede holdninger og endret praksis i retning av økt brukermedvirkning i forskningskonteksten. Et betegnende resultat var etablering av et team bestående av lønnet personell, leder og tidligere pasient som sto for implementering av Co-produksjonsmetoden til andre deler av helseforetaket i samarbeid med NAV.