Prosjektet skal øke kompetansen til studentene gjennom bruk av SimPad som er et trådløs digitalt verktøy. SimPad brukes til å programmere inn ulike praktiske prosedyrer som skal læres på bachelorutdannelsen i sykepleie. Halvparten av prosedyrene programmeres inn på SimPad. Klassene deles i to hvor den ene halvparten benytter SimPad og PPS (praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten) i sin ferdighetstrening, og de resterende kun tar i bruk PPS. Alle studentene vil ha en aktiv rolle i innøvingen av den praktiske prosedyren som også er aktuell i klinisk praksis. Studentene bruker SimPad som en sjekkliste for å vurdere og å gi konstruktive tilbakemeldinger på medstudenters praktiske ferdigheter.
Hensikten med å innføre SimPad som en del av ferdighetstrening er å styrke studentens kompetanse i forhold til å gjennomføre, observere, vurdere og planlegge sykepleie. Økt bruk av digitale verktøy vil bidra til å møte studentene på deres læringsarena, noe som vil skape variasjon, engasjement og nysgjerrighet. I følge rammeplanen for sykepleierutdanningen i Norge 2008, vektlegges betydningen av at studiet må organiseres med varierte pedagogiske virkemidler som stimulerer studentenes egenaktivitet og samhandling