Barns muligheter for kroppslig-sanselig nærkontakt med natur i det daglige oppfattes ofte som en betydningsfull forutsetning for aktive og gode, helsefremmende oppvekstmiljøer. Flere forskere uttrykker uro for at stadig flere vokser opp på steder med vanskelig tilgang på natur og at dette kan føre til at flere barn kommer til å leke innendørs og la seg fange av fysisk inaktivitet foran skjermer, med de uheldige konsekvenser det kan få for barnas livskvalitet og utvikling. Enkelte forskere har i det siste spurt seg om utelek om vinteren kan bidra til fysisk passivitet blant barn.
Det offentlige har blant annet forventninger til barnehagenes innsats for å bidra til å skape en motvekt til slike trekk ved samfunnsutviklingen. I 2016 gikk 91% av barn i alderen 1-5år i Norge i barnehage (Statistisk sentralbyrå, 2017). Dette gjør barnehagen til en viktig arena for å studere barn sine oppvekstsvilkår i Norge. Det er Rammeplanen som regulerer barnehagens virksomhet. En del av barnehagens verdigrunnlag er at «Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen». Rammeplanen gir også rom for ulike satsingsområder som f.eks. friluftsbarnehager (Kunnskapsdepartementet, 2017, p. 11).
Prosjektets teoretiske fortolkningsramme er under utvikling, men bygger på en grunnleggende forståelse av barn som lekende, nysgjerrige og utforskende i møte med natur. I barnas lekende utforskning oppstår det stadig situasjoner som utfordrer barnas forståelsesramme og dermed bidrar til barnas forståelse av dem selv og omverdenen. Dette perspektivet er en bearbeiding av empiri fra mastergraden som ble levert ved NIH i 2011 (Gurholt & Sanderud, 2016; Sanderud & Gurholt, 2014).
Målet med dette prosjektet er å utvikle ny kunnskap som har høy samfunnsrelevans og vitenskapelig kvalitet ved å undersøke og forstå hva naturkontakt og naturopplevelser om vinteren betyr for barn (4-5år) i en friluftsbarnehage.
Mer presist vil følgende problemstillinger være ledende:
Hovedproblemstilling:
· Hva betyr naturlek om vinteren for barn i fire til femårsalderen i barnehagen?
Underproblemstillinger:
· Hvordan undersøke barns kroppslige erfaringer i natur (materielt og kulturelt) metodologisk?
· Hva slags bevegelser, opplevelser og mening skaper barna i møte med vinterens materialer; snø, is, kulde og mørke?
· Hva slags lekekultur skaper barn og barnehagens personale om vinteren?