Populærvitenskapelig sammendrag
Internatskolene var et virkemiddel i fornorskingen av samer og kvener. Kvalitative studier har vist at elever kunne bli utsatt for mobbing og overgrep med alvorlige langtidsfølger. Det er imidlertid ikke gjort studier som har vist dette på gruppenivå. Studien skal gi ny kunnskap om i hvilken grad internatskoleerfaringer har påvirket utdanning, opplevd diskriminering, mobbing, vold, overgrep og dårligere psykisk helse og livskvalitet i voksen alder - og om slike sammenhenger modereres av resiliens. Data skal hentes fra befolkningsstudiene SAMINOR1 og 2 om levekår og helse blant innbyggene i de rurale deler av nord og midt Norge hvor det er vesentlig innslag av samisk befolkning.
Deltagere med og uten internatskoleerfaringer vil bli sammenlignet. Utvalgene skal være mest mulig sammenlignbare med hensyn til kjønn, alder og bosted. Siden SAMINOR 1 har mest utfyllende data om internatopphold og SAMINOR 2 mest data om vold og overgrep, vil vi søke å kople data fra begge studier.
Vis fullstendig beskrivelse