Cristin-prosjekt-ID: 622310
Sist endret: 28. oktober 2020, 14:02

Cristin-prosjekt-ID: 622310
Sist endret: 28. oktober 2020, 14:02
Prosjekt

Inkludering av hørselshemmede elever i skolen

prosjektleder

Gro Hege Saltnes Urdal
ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Allmennpedagogikk • Humaniora

Emneord

Inkluderende utdanning • Tegnspråk • Inkluderende klasserom • Inkluderende undervisning • Den mangfoldige klasserommet • Tegnspråktolking • Inkluderende opplæring

Kategorier

Prosjektkategori

  • Grunnforskning

Kontaktinformasjon

Telefon
55 58 59 61
Sted
Gro Hege Saltnes Urdal

Tidsramme

Avsluttet
Start: 2. november 2018 Slutt: 31. desember 2019

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Inkludering av hørselshemmede elever i skolen

Vitenskapelig sammendrag

Vi vil undersøke hvordan grunnskoler tilrettelegger for hørselshemmede barn. Det vil vi gjøre gjennom å intervjue lærere og/eller tolker som underviser/tolker for hørselshemmede barn på ulike klassetrinn i deres respektive bostedsskoler.

Vi vil særlig rette søkelyset mot hvilke strategier som brukes for å oppnå inkludering i praksis. Det er i tråd med det forskningsbehovet Kermit (2018) påpeker i rapporten Hørselshemmede barns og unges opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole.

Metode

Vi vil intervjue minimum tre (3) informanter, lærere og/eller tolker, som underviser/tolker for hørselshemmede barn på deres bostedsskole. Vi vil gjøre et strategisk utvalg av informanter ut i fra følgende kriterier:

-          Informanter som arbeider på Vestlandet

-          Informanter som representerer ulike trinn på grunnskolen

Gjennom kvalitativt intervju vil vi ha fokus på hvilke inkluderende strategier og praksiser som benyttes i skolen.

Resultatene skal presenteres i et kapittel i boken «Tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i teori og praksis» der forfatterne er knyttet til institusjoner på Vestlandet. Kapittelet vil avspeile forhold som er påvirket av geografiske og organisatoriske forhold på Vestlandet.

Analysen vil være knyttet opp mot et teoretisk rammeverk om inkluderende skole (Booth and Ainscow, 2001).

prosjektdeltakere

prosjektleder

Gro Hege Saltnes Urdal

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Høgskulen på Vestlandet
Aktiv cristin-person

Inger Birgitte Torbjørnsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet

Ingeborg Skaten

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 3 av 3