Populærvitenskapelig sammendrag
Denne studiens moderstudie, Prematurprosjektet i Tromsø, startet i 1998 og pågår fortsatt med oppfølging ved 16-års alder. Forskningsartikler tilknyttet fire doktorgradsprosjekt har dokumentert en rekke positive effekter i gruppen som fikk tiltaket. Målsetting med denne delstudien er å forstå mer om hvordan intervensjonen påvirket barn og foreldre. Spesifikt vil den undersøke hvordan prematurt fødte barns tidlige oppmerksomhets- og reguleringsmessige kompetanse kan være assosiert med foreldres- og læreres rapporter av barns atferdsproblemer, sosio-emosjonell eller oppmerksomhets relatert kompetanse ved 7 og 9 år. Videre vil foreldrerapporterte data om barnas temperament ved ulike aldre bli analysert med tanke på om intervensjonen har påvirket barnas atferdsstil i førskolealder. Mer kunnskap, om hvilke mekanismer som er involverte i vellykket forsterkning av foreldre-barn samspill, er viktig for videre utvikling og implementering av tiltak for barn i risiko for skjevutvikling.
Vis fullstendig beskrivelse