Cristin-prosjekt-ID: 659419
Sist endret: 7. juni 2019, 11:52

Cristin-prosjekt-ID: 659419
Sist endret: 7. juni 2019, 11:52
Prosjekt

Ny veiledningsmodell i praksis på medisinsk avdeling

prosjektleder

Else Marie Lid
ved Nord universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Nord universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Sykepleievitenskap

Emneord

sykepleiestudent • sykepleiepraksis • praksisveiledning

Kategorier

Prosjektkategori

  • Faglig utviklingsarbeid

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. mai 2018 Slutt: 27. januar 2019

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Ny veiledningsmodell i praksis på medisinsk avdeling

Vitenskapelig sammendrag

Medisinsk avdeling ved Helgelandssykehuset, Sandnessjøen fikk tildelt kr. 80 000,- i samarbeidsmidler for å
prøve ut en ny måte å organisere studentoppfølgingen på. Prosjektperioden ble satt fra uke 18, 2018 tom.
uke 4, 2019. Gjennomføringen i praksis varte fra uke 35 tom 50. Dette tilsvarer to praksisrunder med til
sammen sju studenter (3+4). Endelig rapport med publisering av fagartikkel er satt til 1.mars 2019.
Prosjektet har arbeidsordre nr 261077 – 107.
Formålet med prosjektet var å prøve ut en endring i oppgavefordelingen i praksisoppfølging av
sykepleiestudenter slik at praksisoppfølgingen ble mer forutsigbar både for studenter, praksisveileder og
lærer, samt å bedre ressursutnyttingen i praksisfeltet og utdanningsinstitusjonen.
Spørsmålet i prosjektet var: Hvordan kan universitetet og praksisfeltet sammen arbeide fram rammer for
praksisopplæringen generelt og veiledningssituasjonen spesielt for sykepleierstudenter i avdelingen? Er det
mulig med en annen organisering av veiledningsressursene samlet for å få til:
1) En bedre og mer forutsigbar læringsarena for studentene?
2) Bedre arbeidsforhold for sykepleierne?
3) God trivsel blant studenter, personell og pasienter?
4) Økt dialog mellom universitet og praksisfelt?
5) Flere studenter pr. praksisperiode?
Vi så for oss en endring fra individuell praksisoppfølging av kontaktsykepleiere til et mer kollektivistisk
veiledningsansvar i avdelingen. Med dette tenkte vi at en praksisveileder ivaretar all formell oppfølging av
den enkelte student og er en tydelig veiledningsressurs i avdelingen, samt at alle ansatte forventes å
veilede studentene i det daglige arbeidet.

Denne veiledningsmodellen krever at studenten viser stor grad av selvstendighet i praksis, noe studenter med flere utfordringer kan ha problemer med. Flere utfordringer kan være knyttet til språk, sjenanse og usikkerhet i møte med ny avdeling og ansatte. Løsningen på dette har vært tettere oppfølging fra avdelingen, og et opplegg som ligner den gamle ordningen med kontaktsykepleier har blitt igangsatt for to studenter.
Studenter som rapporterer størst faglig utbytte er de som har erfaring med å jobbe i helsevesenet og på sykehus. Disse forstår bedre organiseringen av avdelingen og rutinene, og har et annet utgangspunkt for å nyttiggjøre seg læringsmulighetene som følger med endret organisering av veiledning. De klarer å være selvstendige i avdelingen og i studentrollen i større grad enn studenter med flere utfordringer.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Else Marie Lid

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Nord universitet

Tomine Flæsen Dalen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Helgelandssykehuset HF

Linda Alexandra Lysfjord

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Nord universitet
1 - 3 av 3