Cristin-prosjekt-ID: 685191
Sist endret: 1. mars 2023, 12:52

Cristin-prosjekt-ID: 685191
Sist endret: 1. mars 2023, 12:52
Prosjekt

Smarte innbyggere i smarte byer

prosjektleder

Martin Gjelsvik
ved NORCE Norwegian Research Centre AS

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • NORCE Helse og samfunn ved NORCE Norwegian Research Centre AS

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 4.072.000
  • Regionalt Forskningsfond - Vestlandet
    Prosjektkode: 299082

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Økonomi

Emneord

Bedriftsutvikling • Innovasjon • Husholdning / husholdningsarbeide

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning

Kontaktinformasjon

Tidsramme

Avsluttet
Start: 6. november 2019 Slutt: 1. november 2022

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Smarte innbyggere i smarte byer

Populærvitenskapelig sammendrag

Prosjektets mål er å øke innovasjonskraften i befolkningen, i næringslivet og i offentlig sektor. Bakgrunnen for målet er ny forskning utført av NORCE som viser at 11,5% av norske innbyggere bruker egne penger og fritid på å utvikle nye produkter og tjenester. Dette utgjør ca. 30.000 mennesker bare i Stavanger-regionen. Det gir et enormt tilfang av ideer, konsepter og prototyper som normalt går under radaren.

Smartbyen Stavanger har innbyggerinvolvering som strategi. Denne strategien har større muligheter for å bli realisert hvis smartbyen kobler seg til innbyggere som allerede er engasjert i innovasjoner. Riktig organisert kan disse innovatørene øke innovasjonskraften i smartbyen og regionen. Innovasjon på fritida kan altså øke potensialet for kommersielle produkter og tjenester i næringslivet og bidra til nye løsninger i offentlig sektor. Bedriftene i regionen kan få tilgang til nye ideer fra innbyggerne, som allerede er utprøvd i mindre skala.

Koblingen mellom innovative innbyggere og bedrifter/offentlig sektor kan bli en vinn-vinn-situasjon. Gitt det betydelige omfanget, er det viktig at kommunen får innsikt i hva og hvordan innbyggerne innoverer; de faktorer som potensielt fostrer innovasjon, samt hindringene for å kommersialisere innovasjonene.

In English

The project aims to increase the innovative capability of citizens, industry and the public sector. New research from NORCE finds that 11.5% of Norwegians spend their own money and time developing new products and services. This amounts to approximately 30,000 people in the Stavanger region alone, and an enormous source of ideas, concepts and prototypes that normally fly under the radar.

Citizen involvement is a key strategy for Smart City Stavanger. This strategy is more likely to be realized if the Smart City program links up with citizens already engaged with innovations. If wisely organized, these innovators can increase the innovative capacity of the Smart City and the region. Household innovation may increase the potential of commercial products and services in industry and contribute to new solutions in the public sector. Businesses in the region may access new ideas emanating from private citizens which have already been tested on a small scale.

The link between innovative citizens and industry as well as the public sector may become a win-win situation. It is important for the municipality to gain insight into what and how the citizens innovate, the factors which may potentially foster innovation, as well as the obstacles limiting the commercialization of these innovations.

Vitenskapelig sammendrag

Behovet for innovasjon og fornyelse i norsk næringsliv og offentlig sektor er velkjent. En rekke tiltak er satt ut livet for å øke innovasjonsevnen i norsk næringsliv både gjennom støtte til gründere og til fornyelse og omstilling i etablerte bedrifter. Også i offentlig sektor forventes et større fokus på innovasjon. Disse tiltakene har en ting til felles, de ser helt bort fra de innovasjonsaktivitetene som foregår i husholdningene. Det er på høy tid innbyggerinnovasjon trekkes fram i lyset.

For å stimulere til økt innovasjon påkalles begreper som regionale innovasjonssystemer, økt samarbeid mellom næringsliv, det offentlige og forskningsinstitusjoner, Triple Helix, næringsklynger, inkubatorer, etc. Et samarbeid med innovative konsumenter kan forstås som en forlengelse av begrepet åpen innovasjon, et begrep som har fått stort gjennomslag både i praksis og forskning. Disse perspektivene er mangelfulle - de ser helt bort fra de innovasjonsaktivitetene som foregår i husholdningene.

Hovedmålet med prosjektet er å øke innovasjonskraften i befolkningen, næringslivet og i offentlig sektor ved å videreutvikle og ta i bruk innovasjoner gjort av innbyggere på egen fritid og med egne penger. Smartbyen Stavanger har innbyggerinvolvering som strategi. Prosjektet skal utvikle en arbeidsmetodikk og organisering for at kommunen og smartbyen kan koble disse innovatørene til bedrifter for oppskalering og markedsføring av disse innovasjonene både for løsning av kommunens behov og for økt
næringsutvikling.

Vi stiller i hovedsak følgende seks forskningsspørsmål:

  1. Hva slags produkter og tjenester blir innovert av husstander i regionen?
  2. Hva er de konkrete årsakene til at innbyggere bruker fritid og penger på innovasjon?
  3. I hvilken grad og hvordan prøver husstandsinnovatørene å kommersialisere innovasjonene sine?
  4. Hvilke hindringer og muligheter møter innbyggerne for kommersialisering?
  5. Hvordan kan virkemiddelapparatet og næringslivet knyttes til husstandsinnovatørene?
  6. Hvordan kan smartbyen best legge til rette for kommersialisering og egen bruk av husstandsinnovasjonene?

prosjektdeltakere

prosjektleder

Martin Gjelsvik

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved NORCE Norwegian Research Centre AS

Harald Sævereid

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Stavanger kommune

Gunnar Crawford

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Stavanger kommune

Lene Klovning

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Stavanger kommune
Aktiv cristin-person

Merete Hermansen Jonvik

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NORCE Norwegian Research Centre AS
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »