I prosjektet Nye modeller for undervisning innen utøvende scenekunstfag vil vi se på samarbeidsundervisning på tvers av de tre hovedfagene sang, skuespill og dans, og vi ønsker å utforske en felles plattform for utøving og undervisning i musikkteater. Kompetanse omkring psykofysiske prosesser og økt bevisstgjøring på hvordan kognitive prosesser manifesterer seg i kropp og tanke som implisitte vaner og implisitt hukommelse (Gallagher 2015, Shusterman 2009) og hvordan dette påvirker studentenes øving og repetisjon er grunnleggende for læringen i alle tre fagene. For å utvide pedagogenes kunnskapsgrunnlag innen dette feltet mener vi lærere innen den praktiske metoden Alexanderteknikk bør inkluderes i samarbeidet. Pedagoger fra dette fagfeltet har tre års spesialisering på samspillet mellom kropp og kognisjon fra arbeid særlig med utøvende kunstnere. Slik kan kunnskap om hvordan vi lærer være et felles utgangspunkt for arbeidet nye metodiske modeller innen musikkteater. I dette prosjektet ønsker vi å undersøke følgende problemstillinger: