Cristin-resultat-ID: 1124180
Sist endret: 23. februar 2015, 12:17
NVI-rapporteringsår: 2014
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2014

Evaluering av klinisk stige ved intensivseksjonen Rikshospitalet-Norge

Bidragsytere:
  • Siv Anna Ulla-Britt Karlsson Stafseth
  • Hanne Birgit Alfheim
  • Lise-Merete Alpers
  • Mona Austenå
  • Tove Gjellum
  • Ann-Marie Storsveen
  • mfl.

Tidsskrift

Vård i Norden
ISSN 0107-4083
e-ISSN 1890-4238
NVI-nivå 0

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2014
Volum: 34
Hefte: 1
Sider: 9 - 14

Importkilder

Norart-ID: 1400557738

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Evaluering av klinisk stige ved intensivseksjonen Rikshospitalet-Norge

Sammendrag

Background: Clinical ladders are intended to support skills development for nurses in clinical work. Norwegian Nurses’Organization developed criteria for the clinical specialist in 1995 and Rikshospital implemented a clinical ladder in 1999. The program consists of Three modules over five years. Purpose: The purpose of this study was to explore the nurses and nurseleaders’ experiences with the program. Methods: The study was conducted in 2009 in six units at Rikshospitalet. Triangulation with an exploratory and descriptive design was used: a questionnaire survey with 134 respondents (response rate 55), focusgroup interviews of clinical specialists (15 informants) and group interviews with nurseleaders (10 informants) was performed. Results: Nurses’ experiences showed that they spent significantly more time on professional development compared with those who did not participate in the program. 90 % of respondents replied that they had a personal and professional benefit from participating. Main findings from focus group interviews were the importance of time perspective in the learning process. Nurse leaders’ experiences showed increased involvement, and that clinical ladder helped to retain nurses in the unit. Conclusions: Professional development with a clinical ladder has yielded positive results especially in units with more nurses participating. The clinical specialists use the expertise in their clinical work. KEYWORDS: evaluation, triangulation, evidence-based nursing, professional development

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Siv Anna Ulla-Britt Karlsson Stafseth

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Akuttklinikken ved Universitetet i Oslo
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Intensivavdeling ved Oslo universitetssykehus HF
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for FoU, Akuttklinikken ved Oslo universitetssykehus HF

Hanne Birgit Alfheim

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Akuttklinikken ved Universitetet i Oslo
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for FoU, Akuttklinikken ved Oslo universitetssykehus HF
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Intensivavdeling ved Oslo universitetssykehus HF

Lise-Merete Alpers

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Unger-Vetlesens Forskningsinstitutt ved Lovisenberg Diakonale Sykehus
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Intensivavdeling ved Oslo universitetssykehus HF

Mona Austenå

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Intensivavdeling ved Oslo universitetssykehus HF

Tove Gjellum

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Intensivavdeling ved Oslo universitetssykehus HF
1 - 5 av 8 | Neste | Siste »