Sammendrag
Hensikten med denne rapporten er å presentere den kvantitative og kvalitative kartleggingsundersøkelsen som er
gjennomført i de sju skolene som har deltatt i utviklings- og forskningsprosjektet «Klasseledelse, lærerautoritet og
læringsutbytte» (KLL). Formålet er å undersøke om endringsarbeidet som har blitt gjennomført i KLL-skolene har ført
til positive endringer. Problemstillingene som ble undersøkt var følgende:
• Hvilken endring og utvikling viser resultatene fra første til andre kartlegging på de ulike fokusområdene
(Skolekultur, Undervisning, Elevenes motivasjon og arbeidsinnsats og Opplevelse atferdsproblematikk)?
• Skiller KLL – skolene seg fra resten av skolene i fylkeskommunen når det gjelder elevenes gjennomstrømning
og læringsutbytte?
• Hvilke erfaringer er gjort av de ansatte på skolene i forhold til implementering og gjennomføring i prosjektet?
Resultatene fra KLL viser en positiv utvikling for lærerne på samtlige fokus/temaområder med unntak av arbeid med
faktoren fagsentrert undervisning (hverken positiv eller negativ). Også når det gjelder resultater på elevnivå viser KLLskolene
positiv fremgang. Skolene viser en positiv utvikling på antall fraværsdager (nedgang) og andel elever som har
fullført- og bestått videregående opplæring. Videre ser det ut som om det er store variasjoner i hvilke erfaringer de
ansatte på skolene har gjort seg gjennom prosjektet, både når det gjelder positive og negative erfaringer.
Vi vil understreke at denne studien ikke gir mulighet til å trekke kausale slutninger (det vil si årsakssammenhenger).
Vi kan ikke se bort fra at endringen som har skjedd fra T1 til T2 (første og andre måling) kan skyldes andre årsaker
vi ikke har kontroll over eller har målt i denne studien.
Vis fullstendig beskrivelse