Cristin-resultat-ID: 1146801
Sist endret: 13. januar 2015, 08:47
NVI-rapporteringsår: 2014
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2014

Causal effects of mathematics

Bidragsytere:
  • Torberg Falch
  • Ole Henning Nyhus og
  • Bjarne Strøm

Tidsskrift

Labour Economics
ISSN 0927-5371
e-ISSN 1879-1034
NVI-nivå 2

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2014
Volum: 31
Sider: 174 - 187

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-84911972710
Scopus-ID: 2-s2.0-85027920398

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Causal effects of mathematics

Sammendrag

This paper exploits that students at age 16 in Norway are randomly selected into one compulsory exit exam in either mathematics or languages. A few days before the actual exam day, the students are notified about exam subject. The students have an intensive preparation period, and examination in mathematics relative to languages is found to decrease dropout from high school, increase enrollment in higher education, and increase enrollment in natural science and technology education programs. Overall, the causal effects seem to be somewhat stronger for males than for females, but the analysis indicates that gender differences interact in complicated ways with prior skills in mathematics. We explore several mechanisms that might contribute to the findings.

Bidragsytere

Torberg Falch

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for samfunnsøkonomi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Ole Henning Risnes Nyhus

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Ole Henning Nyhus
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for samfunnsøkonomi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bjarne Strøm

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for samfunnsøkonomi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 3 av 3