Cristin-resultat-ID: 1257280
Sist endret: 10. november 2015, 12:43
Resultat
Rapport
2015

Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og tilpasset opplæring i kommuner med lavt omfang av spesialundervisning

Bidragsytere:
  • Christian Wendelborg
  • Joakim Caspersen og
  • Trond Kongsvik

Utgiver/serie

Utgiver

NTNU Samfunnsforskning, Mangfold og inkludering

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2015
Antall sider: 118
ISBN: 978-82-7570-424-3
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og tilpasset opplæring i kommuner med lavt omfang av spesialundervisning

Sammendrag

Forholdet mellom spesialundervisning og ordinærundervisning er motsetningsfylt, og det er krevende for skoler og lærere å finne frem til gode løsninger for tilpasset opplæring for alle elever. I denne rapporten har NTNU Samfunnsforskning, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, sett nærmere på kommuner med lavt omfang av spesialundervisning, eller en nedgang i omfanget av spesialundervisning. Vi har kartlagt hvordan disse utvalgskommunene organiserer sitt arbeid omkring systemrettet arbeid og tidlig innsats, og sammenlignet med andre kommuner. Kartleggingen er gjennomført med studier av offentlige registre, spørreskjemaundersøkelser til ledere for Pedagogisk Psykologisk Tjeneste, skoleeiere og rektorer, i tillegg til intervjuer med lærere, rektorer, PPT-ledere, skoleeiere, foreldre og fylkesmenn i seks utvalgte kommuner.

Bidragsytere

Christian Wendelborg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved NTNU Samfunnsforskning AS
Aktiv cristin-person

Joakim Caspersen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved NTNU Samfunnsforskning AS

Trond Øystein Kongsvik

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Trond Kongsvik
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved NTNU Samfunnsforskning AS
1 - 3 av 3