Cristin-resultat-ID: 1267813
Sist endret: 7. juni 2017, 12:14
Resultat
Rapport
2009

Kunnskapsløftet på reise II: Andre delrapport fra evalueringsprosjektet Kunnskapsløftet - et løft også for fag- og yrkesopplæringen?

Bidragsytere:
  • Berit Kvalsvik Teige
  • Håkon Finne
  • Christin Tønseth
  • Ragnhild Lian Solbak og
  • Trond Hallgeir Buland

Utgiver/serie

Utgiver

SINTEF

Serie

SINTEF Rapport
ISSN 1504-9795

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2009
Hefte: A11803
Antall sider: 160
ISBN: 9788214048193

Importkilder

SINTEF AS-ID: A11803

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kunnskapsløftet på reise II: Andre delrapport fra evalueringsprosjektet Kunnskapsløftet - et løft også for fag- og yrkesopplæringen?

Sammendrag

Dette er delrapport II i evalueringen av Kunnskapsløftet i fag- og yrkesopplæringen med problemstillingen Kunnskapsløftet - et løft også for fag- og yrkesopplæringen?   Denne rapporten er delt opp i tre hoveddeler der hver fremstår som selvstendig. Del I har vi gitt tittelen Jakten på en oppskrift for Kunnskapsløftet. Her prøver vi å tegne et realistisk bilde av hva som er kjernen i Kunnskapsløftet i forhold til fag- og yrkesopplæringen. Videre ser vi på hvordan statlige utdanningsmyndigheter under ledelse av statsrådene Giske, Clemet, Djupedal og Solhjell på hvert sitt vis har lagt grunnsteiner til en reform som la ut på reise høsten 2006.   Da staten høsten 2006 sendte fra seg Kunnskapsløftet som samfunnsoppdrag til fylkene for videre bearbeidelse og implementering, var det et relativt uryddig oppdrag meso-nivået fikk seg forelagt på fag- og yrkesopplæringssiden. I del II av rapporten ser vi derfor nærmere på hvilken rolle fylkene og andre tilretteleggere på dette nivået har hatt i tolkingen av statens oppdrag og utdanningspolitiske ide, og hvordan de har omformet Kunnskapsløftet slik at den kan fases inn i den videregående opplæringen i skole og bedrift på en best mulig måte.   I rapportens del III følger vi Kunnskapsløftet inn i den virkelige opplæringshverdagen, som i denne rapporten er representert av lærlinger, instruktører, og opplæringskontor i privat og offentlig sektor (vi kommer tilbake til skolene i neste rapportering). Detaljert ser vi på om Kunnskapsløftets grunnleggende tanker og ideer materialiserer seg i den praktiske opplæringshverdagen. Avslutningsvis trekker vi konklusjoner på tvers av hele rapporten.  

Bidragsytere

Berit Kvalsvik Teige

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved SINTEF Digital ved SINTEF AS
Aktiv cristin-person

Håkon Finne

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved SINTEF Digital ved SINTEF AS

Christin Tønseth

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Lian Solbak Ragnhild

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Ragnhild Lian Solbak
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved SINTEF Digital ved SINTEF AS

Trond Hallgeir Buland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved SINTEF Digital ved SINTEF AS
1 - 5 av 5