Cristin-resultat-ID: 1268153
Sist endret: 24. september 2015, 17:51
Resultat
Rapport
2007

Er det en sammenheng mellom lederens emosjonelle intelligens, medarbeidernes jobbprestasjon og jobbtilfredshet?

Bidragsytere:
  • Hjulstad Trude

Utgiver/serie

Utgiver

SINTEF rapport

Serie

SINTEF Rapport
ISSN 1504-9795

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2007
Antall sider: 20
ISBN: 9788214042214

Importkilder

SINTEF AS-ID: A1907

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Er det en sammenheng mellom lederens emosjonelle intelligens, medarbeidernes jobbprestasjon og jobbtilfredshet?

Sammendrag

Hensikten med denne rapporten er å undersøke om det er en sammenheng mellom lederens emosjonelle intelligens, medarbeidernes jobbprestasjon og jobbtilfredshet. Dette blir gjort ved å se på ulike typer forskning som har blitt gjort på området og dermed knytte dette til sentrale teorier. Teoriene som har blitt brukt i denne studien er Mayer og Salovey sin ”four-branch model” og Goleman sin modell av emosjonell intelligens. Kritikere hevder at påstander omkring emosjonell intelligens er overdrevet. Denne studien postulerer derimot at det er mye som tyder på at lederens emosjonelle intelligens kan påvirke medarbeidernes jobbprestasjoner og jobbtilfredshet positivt. I tillegg er det også mye som tyder på at høy emosjonell intelligens blant medarbeidere vil føre til de samme positive jobbrelaterte resultater.

Bidragsytere

Hjulstad Trude

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved SINTEF Digital ved SINTEF AS
1 - 1 av 1