Cristin-resultat-ID: 1268825
Sist endret: 29. april 2016, 15:09
Resultat
Rapport
2005

Flystøyberegning for Bergen lufthavn Flesland. Støysonegrenser etter T-1277 for eksisterende rullebane og et scenario med 2 rullebaner.

Bidragsytere:
  • Idar Ludvig Nilsen Granøien og
  • Rolf Tore Randeberg

Utgiver/serie

Utgiver

SINTEF

Serie

SINTEF Rapport
ISSN 1504-9795

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2005
Hefte: A2568
Antall sider: 61
ISBN: 8214036615
Open Access

Importkilder

SINTEF AS-ID: A2568

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Flystøyberegning for Bergen lufthavn Flesland. Støysonegrenser etter T-1277 for eksisterende rullebane og et scenario med 2 rullebaner.

Sammendrag

STF90 A050061 Det er beregnet flystøysonegrenser for Bergen lufthavn Flesland i henhold til retningslinje T-1277 fra Miljøverndepartementet. Beregningen er foretatt med programmet NORTIM og basert på trafikksituasjonen sommeren 2004 og en prognose 10 år frem i tid. Beregningsgrunnlaget er en oppdatering av det grunnlag som ble benyttet i 1999, men med nye trafikktall og noen endringer i trafikkmønsteret slik Avinor har kunngjort i AIP. Sammenlignet med resultatet fra 1999 er totalt areal i støysonene gått ned, og sonene er mer avlange.Støysonekartet ligger i hovedsak i Bergen kommune, men berører også kommunene Fjell, Sund og Askøy. Disse kommunene skal i henhold til T-1277 inngå i en høringsprosess om grunnlaget for beregningen.I tillegg til støysonekartet er det også gjort en oppdatert beregning av støynivå ved boliger med referanse til kartlegging etter forurensningsforskriften.Et scenario for 2025 med ny parallell rullebane er også beregnet og vist støysonegrenser for. Oppdragsgiver: Avinor AS

Bidragsytere

Idar Ludvig Nilsen Granøien

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Sustainable Communication Technologies ved SINTEF AS

Rolf Tore Randeberg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Sustainable Communication Technologies ved SINTEF AS
1 - 2 av 2