Cristin-resultat-ID: 1285072
Sist endret: 31. mai 2017, 08:53
Resultat
Fagbok
2015

Lærerens underlige verden

Bidragsytere:
  • Eldar Taraldsen
  • Endre Kanestrøm og
  • Arve Thorshaug

Utgiver/serie

Utgiver

Norsk Pedagogisk Forlag og Høgskolen i Nord-Trøndelag

Om resultatet

Fagbok
Publiseringsår: 2015
Antall sider: 168
ISBN: 9788293468004

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Lærerens underlige verden

Sammendrag

Denne fagboken i pedagogikk er skrevet av 28 studenter i 3.klasse 1-7 ved Høgskolen i Nord-Trøndelag høsten 2015. Gjennom 9 ulike tema under vignetten «lærerens profesjonelle rolle og identitet» tar de oss med, gjennom et nysgjerrig og kanskje litt kritisk blikk, på en reise der vi blir presentert for viktige pedagogiske tema. Her møter vi ulike perspektiver og innganger til pedagogisk arbeid som viser et helhetlig og gjennomtenkt syn på det å arbeide med mennesker. Det pedagogiske grunnsyn som fremkommer støtter seg på Opplæringslovas formål og de ideer som ivaretar både danning og utdanning i skolen. Pedagogens takt, dømmekraft, omtenksomhet, besindighet og kjærlighet i møtet med elevene bør kanskje igjen løftes frem som viktig i stedet for ropene på læringsutbytte, læringstrykk og testing som dominerer de senere års skolefokus. Les dette og gled deg over unge læreres engasjement og skriveglede.

Bidragsytere

Eldar Taraldsen

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Endre Kanestrøm

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Nord universitet

Arve Thorshaug

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 3 av 3

Kapitler/Artikler Kapitler/Artikler

Å begripe sin egen rolle og identitet som lærer.

Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. 2015, NORD, NTNUFaglig kapittel
1 - 1 av 1