Cristin-resultat-ID: 1349626
Sist endret: 31. mai 2017, 09:00
Resultat
Populærvitenskapelig artikkel
2016

Instruerende og positiv feedback ledelse i fotball:En undersøkelse av norske mannlige fotballtreneres lederstil

Bidragsytere:
  • Anne Beret Tjønndal
  • Stig Arve Sæther
  • Nils Petter Aspvik og
  • Ingar Mehus

Tidsskrift

Idrottsforum.org - Nordic Sport Studies Forum
ISSN 1652-7224
e-ISSN 1652-7224
NVI-nivå 0

Om resultatet

Populærvitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Instruerende og positiv feedback ledelse i fotball:En undersøkelse av norske mannlige fotballtreneres lederstil

Sammendrag

Ved å benytte “The Multidimensional Model of Leadership in Sport” som teoretisk utgangspunkt hadde denne studien to målsetninger: 1) Kartlegge hvilke lederstiler som er mest utbredt blant norske fotballtrenere, og 2) Se på hvordan trener- og utøverkarakteristika påvirker bruken av instruerende ledelse og positive feedback ledelse. Norske fotballtrenere ble rekruttert fra Norsk fotballtrenerforening til å svare på et spørreskjema. Totalt 339 trenere med fullstendige data ble inkludert i analysene. «Leadership Scale for Sports» (LSS) ble benyttet for å måle lederstiler. To lineære regresjonsmodeller ble gjennomført for å analysere data. Resultatene viste at Norske fotballtrenere er mer orientert mot instruerende ledelse og positiv feedback ledelse. Videre fant man at instruerende ledelse var assosiert både med trener- og utøverkarakteristika, mens positiv feedback ledelse kun var assosiert med trenerkarakteristika. En interaksjonseffekt funnet i begge regresjonsmodellene viste at bruken av instruerende ledelse og positiv feedback ledelse utviklet seg ulikt med alder for henholdsvis jenter og gutter. De yngste jentene mottar mer instruerende ledelse og positiv feedback ledelse sammenlignet med de yngste guttene, mens de eldste jentene mottar mindre instruerende ledelse og positiv feedback ledelse sammenlignet med de eldste guttene. Studien underbygger at fokuset i fremtidig trenerutdanning bør legge størst vekt på bruken av instruerende ledelse og positiv feedback ledelse.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Anne Tjønndal

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Anne Beret Tjønndal
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet
Aktiv cristin-person

Stig Arve Sæther

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Aktiv cristin-person

Nils Petter Aspvik

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Ingar Mehus

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 4 av 4