Sammendrag
Ved å benytte “The Multidimensional Model of Leadership in Sport” som teoretisk utgangspunkt hadde denne studien to målsetninger: 1) Kartlegge hvilke lederstiler som er mest utbredt blant norske fotballtrenere, og 2) Se på hvordan trener- og utøverkarakteristika påvirker bruken av instruerende ledelse og positive feedback ledelse. Norske fotballtrenere ble rekruttert fra Norsk fotballtrenerforening til å svare på et spørreskjema. Totalt 339 trenere med fullstendige data ble inkludert i analysene. «Leadership Scale for Sports» (LSS) ble benyttet for å måle lederstiler. To lineære regresjonsmodeller ble gjennomført for å analysere data. Resultatene viste at Norske fotballtrenere er mer orientert mot instruerende ledelse og positiv feedback ledelse. Videre fant man at instruerende ledelse var assosiert både med trener- og utøverkarakteristika, mens positiv feedback ledelse kun var assosiert med trenerkarakteristika. En interaksjonseffekt funnet i begge regresjonsmodellene viste at bruken av instruerende ledelse og positiv feedback ledelse utviklet seg ulikt med alder for henholdsvis jenter og gutter. De yngste jentene mottar mer instruerende ledelse og positiv feedback ledelse sammenlignet med de yngste guttene, mens de eldste jentene mottar mindre instruerende ledelse og positiv feedback ledelse sammenlignet med de eldste guttene. Studien underbygger at fokuset i fremtidig trenerutdanning bør legge størst vekt på bruken av instruerende ledelse og positiv feedback ledelse.
Vis fullstendig beskrivelse