Cristin-resultat-ID: 1379672
Sist endret: 18. april 2017, 11:33
NVI-rapporteringsår: 2016
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2016

Adolescent weak decoders writing in a shallow orthography: process and product

Bidragsytere:
  • Mark Torrance
  • Vibeke Rønneberg
  • Christer Johansson og
  • Per Henning Uppstad

Tidsskrift

Scientific Studies of Reading
ISSN 1088-8438
e-ISSN 1532-799X
NVI-nivå 2

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2016
Publisert online: 2016
Volum: 20
Hefte: 5
Sider: 375 - 388

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-84980038929

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Adolescent weak decoders writing in a shallow orthography: process and product

Sammendrag

It has been hypothesized that students with dyslexia struggle with writing because of a word-level focus that reduces attention to higher level textual features (structure, theme development). This may result from difficulties with spelling and/or difficulties with reading. Twenty-six Norwegian upper secondary students (M = 16.9 years) with weak decoding skills and 26 agematched controls composed expository texts by keyboard under two conditions: normally and with letters masked to prevent them reading what they were writing. Weak decoders made more spelling errors and produced poorer quality text. Their inter-key-press latencies were substantially longer preword, at word end, and within word. These findings provide some support for the word-level focus hypothesis, although we found that weak decoders were slightly less likely to engage in word-level editing. Preventing reading did not affect differences between weak decoders and controls, indicating that their reduced fluency was associated with production rather than reading difficulties.

Bidragsytere

Mark Torrance

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nottingham Trent University

Vibeke Rønneberg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved Universitetet i Bergen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger

Lars-Eric Christer Johansson

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Christer Johansson
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved Universitetet i Bergen

Per Henning Uppstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger
1 - 4 av 4