Cristin-resultat-ID: 1441330
Sist endret: 6. februar 2018, 15:28
NVI-rapporteringsår: 2017
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2017

Pathei mathos! Mestringsopplevelser i ulike læringssituasjoner blant kadetter ved Krigsskolen

Bidragsytere:
  • Leif Inge Magnussen og
  • Ole Boe

Tidsskrift

UNIPED
ISSN 1500-4538
e-ISSN 1893-8981
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2017
Volum: 40
Hefte: 3
Sider: 192 - 206
Open Access

Importkilder

Norart-ID: 1700621282

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Pathei mathos! Mestringsopplevelser i ulike læringssituasjoner blant kadetter ved Krigsskolen

Sammendrag

Artikkelen drøfter hvordan kontekst påvirker kadettenes opplevelse av læringsprosesser. To læringssituasjoner er undersøkt; kryssingen av Hardangervidda om vinteren og trening på skytebanen. Analysen tar utgangspunkt i etnografiske data som feltnotater, intervjuer og et spørreskjema. Kadettene rapporterer slit, men mestring under kryssingen av vidda. I en situasjon med rangering etter dyktighet knyttet til tid brukt og antall treff, er det noen kadetter som rapporterer generelt mismot. De to læringssituasjonene blir drøftet i lys av mestrings- og målorienteringsteori, men også med perspektiver fra læringsteorien. En implikasjon er at gruppeorientert læring kan gi et mestringsorientert læringsklima og således bygge mestringstro. Et annet resultat er at et konkurranseorientert klima kan gi redusert mestringstro i en samlet kadettgruppe. Dette har betydning for utviklingen av narrativet: Det går bra til slutt!

Bidragsytere

Leif Inge Magnussen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
Aktiv cristin-person

Ole Boe

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Krigsskolen (KS) ved Forsvarets høgskole
1 - 2 av 2