Cristin-resultat-ID: 1512241
Sist endret: 20. januar 2018, 11:17
NVI-rapporteringsår: 2017
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2017

Fenomenologisk forståelse av elevens bevegelsesaktivitet - et bidrag til innsikt i lærerens tolkningsarbeid i kroppsøvingsundervisningen

Bidragsytere:
  • Idar Kristian Lyngstad

Tidsskrift

Journal for Research in Arts and Sports Education
ISSN 2535-2857
e-ISSN 2535-2857
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2017
Publisert online: 2017
Volum: 1
Hefte: 4
Sider: 1 - 15
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Fenomenologisk forståelse av elevens bevegelsesaktivitet - et bidrag til innsikt i lærerens tolkningsarbeid i kroppsøvingsundervisningen

Sammendrag

I denne studien er kroppsøvingslæreres tolkning av elevers bevegelsesaktivitet og –opplevelse i kroppsøvingstimene drøftet innenfor en kroppsfenomenologisk teoriramme. Spørsmålet som er blitt stilt er: På hvilken måte kan kroppsfenomenologiske begreper bidra til å utdype denne tolkningsprosessen, og i videre sammenheng belyse faglig-didaktiske perspektiver i kroppsøving? Denne drøftingen, som baserer seg på relevante litteraturbidrag fra et kroppsfenomenologisk forskningsområde, kommer fram til at teori fra dette feltet belyser at læreren koordinerer egne didaktiske handlinger i tråd med elevens bevegelsesaktivitet, og persiperer, tolker og forstår elevens bevegelsesaktivitet og –opplevelse gjennom egne handlinger i undervisningen. Trådene mellom didaktiske handlinger og elevens atferd kan imidlertid bli løsere sammenvevd fordi den sosiale interaksjonen i undervisningen skjer så raskt at det lærere husker fra timene, blandes med gjetninger. Dette indikerer at tolkningsprosessen er kompleks, og at utfallet av den ikke er pålitelig i alle tilfeller. Teori om tolkning og innlevelse må dessuten presiseres på et viktig punkt, fordi innlevelsen i elevens livsverden kan aldri bli total. En kan aldri ende opp med å bli den andre. På den annen side er ikke forskjellen mellom lærer og elev en ufullkommenhet eller mangel, den er derimot konstitusjonell og til nytte i det videre arbeid med innsikter i tolkningsprosessen, noe som diskuteres i tilknytning til begrepene kroppslig resonans, kinestetisk sammenfletting og lærerens patiske kunnskap i studien.

Bidragsytere

Idar Kristian Lyngstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 1 av 1