Sammendrag
Studien er basert på en surveyundersøkelse i Norge som omfatter elever (N=3226), lærere (N=139) og skoleledere
(N=46) og deres opplevelse av, og meninger om kroppsøvingsfaget.
Studien viser at de fleste elevene liker seg godt på skolen. Flertallet av elevene rapporterer at de liker kroppsøvingsfaget
godt, men dette avtar med økende alder. Gutter liker kroppsøvingsfaget bedre enn jenter. Innholdet i undervisningen
har mye fokus på ballspill og grunntrening. Dans og moderne aktiviteter får liten plass. Instruksjonsmetoden dominerer.
Studien finner utfordringer knyttet til garderobesituasjonen i kroppsøving, særlig bråk og tidsbruk. I vurderingsarbeidet
vektlegges innsats, men det er noe usikkerhet knyttet til hvorvidt elevenes forutsetninger blir trukket inn i vurderingen.
Grunnleggende ferdigheter har ingen tydelig plass i kroppsøvingsundervisningen.
På bakgrunn av funn fra studien diskuteres særlig to hovedområder:
1) «Kroppsøvingstimen» herunder innhold, undervisningsmetoder, svømming, grunnleggende ferdigheter, karaktersetting
og vurdering, samt garderobesituasjonen.
2) «Kroppsøving i dag og i morgen» knyttet til inkludering og livslang bevegelsesglede.
Rapporten kan være relevant for lærere, studenter, lærerutdannere, forskere og politikere for framtidig fagutvikling.
Studien kan også bidra til at lærere identifiserer aktuelle utfordringer i sin lærerhverdag med tanke på utvikling av egen
undervisningspraksis. I tillegg håper vi studien kan inspirere til videre kvantitative og kvalitative forskningsprosjekter
innen kroppsøving.
Emneord: innhold, læreplan, undervisningspraksis, vurdering, grunnleggende ferdigheter, garderobesituasjon
Vis fullstendig beskrivelse