Cristin-resultat-ID: 1584225
Sist endret: 6. september 2023, 11:32
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2018

Eigne tankar og slikt- Et eksempel på arbeid med refleksjon og phronesis i lærerutdanningen, Den femtonde nordiska lärarutbildningskonferensen. Nordisk kompetens för en inkluderande värld, 2018, Åbo Akademiet, fakultet for pedagogik og velferdsstudier, Vasa, Finland

Bidragsytere:
  • Camilla Bjelland og
  • Annette J. Haugsgjerd

Presentasjon

Navn på arrangementet: Den femtonde nordiska lärarutbildningskonferensen. Nordisk kompetens för en inkluderande värld
Sted: Vasa
Dato fra: 6. mai 2018
Dato til: 9. mai 2018

Arrangør:

Arrangørnavn: Åbo Akademiet, fakultet for pedagogik og velferdsstudier

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2018

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Allmennpedagogikk

Emneord

Aksjonsforskning • Refleksjon • Profesjonsutvikling

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Eigne tankar og slikt- Et eksempel på arbeid med refleksjon og phronesis i lærerutdanningen, Den femtonde nordiska lärarutbildningskonferensen. Nordisk kompetens för en inkluderande värld, 2018, Åbo Akademiet, fakultet for pedagogik og velferdsstudier, Vasa, Finland

Sammendrag

Et eksempel på arbeid med phronesis i lærerutdanningen Formålet vårt er å utforske problemstillingen: Hvordan kan vi bidra til å utvikle lærerstudenters praktiske klokskap i lærerutdanningen? Praktisk klokskap knytter vi her til Aristoteles sitt begrep phronesis (Gustavsson, 2001; Kroksmark, 2006). Lærerutdanningens virkeområde og formål er i følge rammeplanen:«Utdanningen skal gi internasjonale perspektiver, sette lærerprofesjonen inn i en historisk, kulturell og samfunnsmessig sammenheng og bidra til kritisk refleksjon og profesjonsforståelse» (Kunnskapsdepartementet 2016). Begrepene kritisk refleksjon og profesjonsforståelse handler, slik vi forstår det, om å utvikle praktisk klokskap gjennom lærerutdanningen. Artikkelen baserer seg på et FoU prosjekt i grunnskolelærerutdanningen knyttet til tema kulturelt mangfold i skolen. I forbindelse med dette utviklet vi et undervisningsopplegg der vi la til rette for refleksjon individuelt og i grupper med bakgrunn i klipp fra filmen Klassen (2008). Med utgangspunkt i metodikken Skrive for å lære ba vi studentene om å skrive en refleksjonslogg over hvordan de erfarte å arbeide med temaet kulturelt mangfold på denne måten. Funn i datamaterialet vårt er at studentenes syn på læring er sentralt for hvordan de oppfatter og vurderer utbyttet av undervisningen. Studentenes tilnærming til læring samsvarte ikke med vår forventning til studentene med tanke på refleksjonsnivå. Våre refleksjoner i artikkelen dreier seg om å øke vår bevissthet rundt phronesis som kunnskapsform i lærerutdanningen, slik at vi kan anvende dette i vår undervisning blant lærerstudenter.

Tittel

Reflection in teacher education - an example

Bidragsytere

Camilla Bjelland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet

Annette Johannessen Haugsgjerd

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Annette J. Haugsgjerd
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 2 av 2