Sammendrag
Et eksempel på arbeid med phronesis i lærerutdanningen
Formålet vårt er å utforske problemstillingen: Hvordan kan vi bidra til å utvikle lærerstudenters praktiske klokskap i lærerutdanningen? Praktisk klokskap knytter vi her til Aristoteles sitt begrep phronesis (Gustavsson, 2001; Kroksmark, 2006). Lærerutdanningens virkeområde og formål er i følge rammeplanen:«Utdanningen skal gi internasjonale perspektiver, sette lærerprofesjonen inn i en historisk, kulturell og samfunnsmessig sammenheng og bidra til kritisk refleksjon og profesjonsforståelse» (Kunnskapsdepartementet 2016). Begrepene kritisk refleksjon og profesjonsforståelse handler, slik vi forstår det, om å utvikle praktisk klokskap gjennom lærerutdanningen. Artikkelen baserer seg på et FoU prosjekt i grunnskolelærerutdanningen knyttet til tema kulturelt mangfold i skolen. I forbindelse med dette utviklet vi et undervisningsopplegg der vi la til rette for refleksjon individuelt og i grupper med bakgrunn i klipp fra filmen Klassen (2008). Med utgangspunkt i metodikken Skrive for å lære ba vi studentene om å skrive en refleksjonslogg over hvordan de erfarte å arbeide med temaet kulturelt mangfold på denne måten. Funn i datamaterialet vårt er at studentenes syn på læring er sentralt for hvordan de oppfatter og vurderer utbyttet av undervisningen. Studentenes tilnærming til læring samsvarte ikke med vår forventning til studentene med tanke på refleksjonsnivå. Våre refleksjoner i artikkelen dreier seg om å øke vår bevissthet rundt phronesis som kunnskapsform i lærerutdanningen, slik at vi kan anvende dette i vår undervisning blant lærerstudenter.
Vis fullstendig beskrivelse