Cristin-resultat-ID: 1619746
Sist endret: 3. oktober 2019, 12:28
NVI-rapporteringsår: 2018
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2018

Barn og barnehagelærere i samtaler om estetiske spørsmålsstillinger i barnehagen

Bidragsytere:
  • Marit Alvestad og
  • Rudy Garred

Tidsskrift

Barn – forskning om barn og barndom i Norden
ISSN 0800-1669
e-ISSN 2535-5449
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2018
Publisert online: 2018
Trykket: 2018
Volum: 36
Hefte: 2
Sider: 47 - 60
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Barn og barnehagelærere i samtaler om estetiske spørsmålsstillinger i barnehagen

Sammendrag

I denne artikkelen presenteres en kvalitativ empirisk småskala-studie om hvordan barn (4–6 år) kan delta i refleksjoner omkring estetiske problemstillinger i samtaler med barnehagelærere. Studien bygger på kvalitative fokusgruppeintervju med barn gjennomført av barnehagelærere. Den bygger på estetiske og pedagogiske teoriperspektiver, samt relevant forskning på området. En fortolkende og beskrivende analyse resulterte i to brede hovedtematikker. Den ene tematikken dreier seg om selve kunstbegrepet, den andre om forholdet fantasi og virkelighet. Avslutningsvis diskuteres resultatene og noen implikasjoner trekkes fram, blant annet om danningsaspektet og barnehagelærerens betydning for å fremme slike refleksive samtaler.

Tittel

Barn og barnehagelærere i samtaler om estetiske spørsmålsstillinger i barnehagen

Sammendrag

This study presents a qualitative empirical small scale study focusing on how children (4–6 years) and preschool teachers may engage in talking together about aesthetic themes in the kindergarten. The study is based on qualitative focus group interviews with children, carried out by preschool teachers. The study builds on aesthetic and pedagogical theory perspectives, as well as relevant research in the field. An interpretative and descriptive analysis resulted in two broad main themes, one about the concept of art, the other about fantasy versus reality. Finally, the results are discussed and some im- plications are drawn, including the aspect of cultural formation, and the importance of the preschool teachers for promoting such reflective conversations.

Bidragsytere

Marit Alvestad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger

Rudy Garred

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger
1 - 2 av 2