Cristin-resultat-ID: 1667756
Sist endret: 24. januar 2023, 15:42
Resultat
Scenekunst
2019

Mare

Bidragsytere:
  • Lisa Charlotte Baudouin Lie

Om resultatet

Originalverkets tittel: Mare
Publiseringsår: 2019
Urframføring
Besetning: Regissør: Lisa Lie Scenograf og kostymedesignar: Maja Nilsen Lysdesignar: Kerstin Weimers Komponist og lyddesignar: Magnus Børmark Dramaturg: Ingrid Weme Nilsen Kamera: Bjørn Kjetil Undheim og Ivar Mykland, Millimedia AS Utøvende og kreative skuespillere: Renate Reinsve, Madalena Sousa Helly-Hansen, Oddgeir Thune, Christian Ruud Kallum, Kjersti Aas Stenby

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Mare

Sammendrag

MARE Av Lisa Lie Det Norske Teatret (2019) Idé, instruksjon, tekst: Lisa Lie “Mare av Lisa Lie er et subtilt og intelligent referanseflettverk preget av musikalitet, originalitet og varme. Med utgangspunkt i Evripies’ Medea spinner Lie frem et rikt dramatisk landskap i spennet mellom klassisk tragedie og moderne livsanskuelse. Den mytologiske og nærmest arkaiske forståelsen av Medea blir vrengt og gitt et samtidig og intelligent perspektiv. Det mytiske knyttes til vår egen tid gjennom eldgamle og nåtidige referanser, og blir en reise inn i et mytisk landskap der endestasjonen finnes i oss selv. Spennet mellom en postdramatisk struktur hvor scenografien fungerer som et drivende dramaturgisk element og monologer som bringer leseren tett på hovedpersonen, gjør dramaet nærværende. Som Medea sier: Alt det vi gjer mot dei forsvarslause. Utan at vi klarer å sjå at det skjer. Under gatene våre. Inne i husa. Dei sakna barna. Dei som forsvinn. Dei som ikkje har nokon til å forsvare seg. Svikta av dei som påstår forsvare dei. Og der har du meg. Eg speglar deg. Mørket i deg.» -fra Juryens begrunnelse, Ibsenprisen 2020 Det finnes teorier om at morskjærligheten er den opprinnelige formen for kjærlighet, mens andre former, som den romantiske, er mutasjoner, og at morskjærligheten slår inn og endrer hjernen til enhver som tar ansvaret for ett lite barn over tid. Men kva får et menneske til å ta barna sine med seg og hoppe fra balkongen? Hva annet enn ondskapen i verden? At mørket har trengt inn i dem? Mare ble utropt til kultforestilling straks etter premieren på Det Norske Teatret i 2019 og vant Ibsenprisen for beste scenetekst året etter. Mare bygger mellom annet på det det antikke greske dramaet Medea av Evripides, men stykket tar først og fremst utgangspunkt i eldre versjoner av Medea-myten; her er skylden for barnemordene ikke så klar som i den fortellingen som har dominert i ettertida, og som vi finner i Evripide’s Medea. I samme ånd undersøker Mare maktskiftet som kan anes i myten, fra det ekstatisk feirende jordbrukssamfunnet der kvinner hadde en sterk posisjon, til de nye bystatene der kvinnene ble overkjørt og logikkens lys og lamper ble tent, kanskje overtent. Medea har ofret alt for å være med Jason, forlatt landet sitt og forrådt sin egen familie og havnet i Korint. Da ektemannen Jason vil gifte seg med prinsessa i Korint, Glauke, koker det over for Hekateprestinne-trollkvinne-halvgudinnen. Det fins mange ulike versjoner av myten, bare i de siste dreper hun selv barna sine. I de tidligere versjonene rettes skylden mot folket i Korinth som tar livet av barna for å hevne seg på Medea ettersom hun myrder deres kongefamilie bestående av Jasons, Glauke og kong Kreon, faren til Glauke. I en annen er det gudinnen Hera som svikter barna da hun ikke stiller opp for å ta hånd om dem selv om Medea har fått dem trygt overlevert til Heras tempel, og de dør av vanskjøtsel. I evolusjonsbiologisk forstand gir det ingen mening for en mor å ta livet av barna sine som hevn over en tidligere partner, slik menn kan gjøre. Likevel, og kanskje nettopp derfor, er det ikke til å stikke under en stol at Medea er en av de mest fryktede og fascinerende morsfigurene i mytologien. Myten om Mara er en annen av inspirasjonskildene i forestillingen Mare. Mare som i mareritt, mor og hav. Vi kan bli ridd av marer som vi kan bli ridd av dårlig samvittighet. Mare er en tragedie, et mysterium, en folkelig festival i mytologisk landskap.

Bidragsytere

Lisa Charlotte Baudouin Lie

  • Tilknyttet:
    Faglig ansvarlig
    ved Avdeling Teaterhøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo
1 - 1 av 1