Cristin-resultat-ID: 1738557
Sist endret: 22. januar 2020, 21:20
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2019

På let etter utforskning gjennom det Frøbelske tredje rommet

Bidragsytere:
  • Elin Eriksen Ødegaard og
  • Andrea Synnøve Blomsø Eikset

Presentasjon

Navn på arrangementet: Norsk barnehageforskningskonferanse 2019 - Lek og samspill i den mangfoldige barnehagen
Sted: Stavanger
Dato fra: 16. oktober 2019
Dato til: 17. oktober 2019

Arrangør:

Arrangørnavn: Filiorum UiS og BARNkunne HVL

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2019

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

På let etter utforskning gjennom det Frøbelske tredje rommet

Sammendrag

På let etter ‘utforsking’ gjennom det Frøbelske ‘tredje rommet’ Som ledd i en et større prosjekt som handler om teoretisering av og forsking med begrepet Utforskning, i samarbeid med professor Mariane Hedegaard (Københavns Universitet), gjorde forskere ved HVL, en rekke studier, tekstanalyser og caseanalyser fra empirisk materiale fra barnehager (Hedegaard & Ødegaard, in print, 2019). Det er en av tekststudiene vi presenterer her. Friedrich Frøbel (1782-1852) etterlot seg et rikt materiale i form av artikler og bøker, spesielt om hans kjente lekegaver (Bagger, 1916; Johansson 2018). I vår forskning har vi studert sentrale tekster av Frøbel og fortellinger av livserfaringer og praksis fundert på Frøbels filosofi og didaktikk. Denne presentasjonen vil vise resultater fra en tekstanalyse av The Education of Man (Frøbel, 1885/2005) og Pedagogics of Kindergarten, or, his ideas concerning the play and playthings of the child (Frøbel, 1909). De to tekstene er analysert gjennom et fokus på hans beskrivelser av det tredje rom i barnehagen. Det tredje rommet er et begrep som dukker opp i flere sammenhenger som har med utdanning å gjøre i nyere tid (Bhabha, 1990, 1994; Gupta, 2015). Personlige narrativer fra den norske barnehagepioneren Gerd Wicklund-Hansen (1927-2015) blir brukt som et institusjonelt minne for frøbelsk praksis. Som barn gikk Gerd i frøbelsk barnehage på Kalfartet i Bergen, og ble i voksen alder utdannet til barnehagelærer ved Frøbelinstituttet i København (Ødegaard, 2014). Som både Frøbel selv, og tidsvitnet Gerd beskriver det, handler utforskingen i barnehagen mye om å etablere en forbindelse mellom det materielle (utsiden) og det indre i mennesket, og for å få til dette trengs et samspill for utforsking mellom voksen og barn, i et tredje rom (Frøbel, 1885; 1909). Vi trenger slike utforskende rom og dialogisk involvering for å kunne skape vilkår for deltakende rom for barn (Ødegaard, 2007; Ødegaard, 2019). Målet med tekstanalysen og Gerds narrativ, har vært å finne eksplisitte koblinger mellom teorien om det pedagogiske tredje rommet, barnehagens historie, nåtid og fremtid. Barnehagen skaper vilkår for barns formative meningsskaping, for hvordan innholdet i barnehagen blir til og for hvordan barnehagelærere former egen praksis (Ødegaard, 2012; 2019). Vi argumenterer for at utforsking gir barn muligheter til å delta og at det må gis rom både initiativ og forhandling mellom og blant barn og barnehagelærere. Vi viser hvordan Frøbel har aktualitet og hvordan en nylesning av Frøbel kan gi rom for å tenke at barnehagelærerens praksis er en hybrid praksis hvor man er verken voksensentrert eller barnesentrert, og hvor barnehagelæreren gir rom både for målrettet og spontan aktivitet. En av de største utfordringene i dag, vil være å finne veien til det pedagogiske, tredje rommet.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Elin Eriksen Ødegaard

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet

Andrea Synnøve Søndergaard Eikset

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Andrea Synnøve Blomsø Eikset
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 2 av 2