Cristin-resultat-ID: 1741438
Sist endret: 9. februar 2020, 08:48
NVI-rapporteringsår: 2019
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2019

Språkpedagogisk arbeid og de yngste flerspråklige barnehagebarna

Bidragsytere:
  • Hein Lindquist

Tidsskrift

Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052
e-ISSN 1504-2987
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2019
Publisert online: 2019
Volum: 103
Hefte: 2-3
Sider: 159 - 171

Importkilder

Norart-ID: 1900647115

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Språkpedagogisk arbeid og de yngste flerspråklige barnehagebarna

Sammendrag

Barnehagen skal støtte barns flerspråklige utvikling. I artikkelen drøftes barnehagelæreres1 fortolkning og iverksetting av en språkdidaktikk for de yngste barna med flerspråklig2 bakgrunn. Studien bygger på læreplanteori og teori om flerspråklig utdanning, og datamaterialet er pedagogiske dokumenter, intervjuer og videoobservasjoner. Barnehagelærerne mener språkstimulering er viktig, men de ser i liten grad behov for å differensiere det pedagogiske arbeidet for barn med ulik språklig bakgrunn. Hva de anser som god språkpedagogikk, varierer, og i artikkelen drøftes behovet for utvikling av presise profesjonsfaglige begrepsverktøy for fag- og implementeringsprosesser.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Hein Lindquist

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
1 - 1 av 1