Cristin-resultat-ID: 1743672
Sist endret: 5. november 2019, 11:24
NVI-rapporteringsår: 2019
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2019

«Å være pålogget og aktivt til stede». Hvordan fremstiller framtidige barnehagelærere omsorg i barnehagen?

Bidragsytere:
  • Kristin Rydjord Tholin

Tidsskrift

Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052
e-ISSN 1504-2987
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2019
Publisert online: 2019
Trykket: 2019
Volum: 103
Hefte: 2-3
Sider: 133 - 144
Open Access

Importkilder

Norart-ID: 1900647113

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

«Å være pålogget og aktivt til stede». Hvordan fremstiller framtidige barnehagelærere omsorg i barnehagen?

Sammendrag

Formålet med denne studien er å undersøke hvordan studenter beskriver omsorg i slutten av barnehagelærerutdanningen sin. Omsorg er et sentralt begrep i barnehageloven og representerer et vesentlig kunnskapsgrunnlag for barnehagelærerprofesjonen. Tekster fra studenter utgjør datagrunnlaget for tekstanalysen. Det teoretiske rammeverket bygger hovedsakelig på den amerikanske filosofen og pedagogen Nel Noddings. Gjennom meningsfortetting og koding ble følgende kategorier identifisert; «Pålogget» og ansvarlige, holdninger til barna og relasjonelle kvaliteter. Resultatet av studien kan ha implikasjoner for omsorg i barnehagelærerutdanningen.

Bidragsytere

Kristin Rydjord Tholin

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
1 - 1 av 1