Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
1743672
Sist endret:
5. november 2019, 11:24
NVI-rapporteringsår:
2019
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2019
«Å være pålogget og aktivt til stede». Hvordan fremstiller framtidige barnehagelærere omsorg i barnehagen?
Kristin Rydjord Tholin
Tidsskrift
Tidsskrift
Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052
e-ISSN 1504-2987
NVI-nivå 1
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2019
Publisert online: 2019
Trykket: 2019
Volum: 103
Hefte: 2-3
Sider: 133 - 144
Open Access
Lenker
Lenker
original online (doi)
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-02-03-06
Institusjonsarkiv
hdl.handle.net/11250/2647609
Importkilder
Importkilder
Norart-ID: 1900647113
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
«Å være pålogget og aktivt til stede». Hvordan fremstiller framtidige barnehagelærere omsorg i barnehagen?
Sammendrag
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan studenter beskriver omsorg i slutten av barnehagelærerutdanningen sin. Omsorg er et sentralt begrep i barnehageloven og representerer et vesentlig kunnskapsgrunnlag for barnehagelærerprofesjonen. Tekster fra studenter utgjør datagrunnlaget for tekstanalysen. Det teoretiske rammeverket bygger hovedsakelig på den amerikanske filosofen og pedagogen Nel Noddings. Gjennom meningsfortetting og koding ble følgende kategorier identifisert; «Pålogget» og ansvarlige, holdninger til barna og relasjonelle kvaliteter. Resultatet av studien kan ha implikasjoner for omsorg i barnehagelærerutdanningen.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Kristin Rydjord Tholin
Forfatter
ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
1
-
1
av
1