Cristin-resultat-ID: 1757162
Sist endret: 27. mars 2020, 09:04
NVI-rapporteringsår: 2019
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2019

Xenophobia and numbers in the media – discussing mathematics education in the post-truth era

Bidragsytere:
  • Kjellrun Hiis Hauge
  • Suela Kacerja og
  • Inger Elin Lilland

Tidsskrift

Philosophy of Mathematics Education Journal
ISSN 1465-2978
e-ISSN 1465-2978
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2019
Hefte: 35

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Xenophobia and numbers in the media – discussing mathematics education in the post-truth era

Sammendrag

The phenomenon of post-truth and fake news has given rise to concerns about the development of deliberative democracies. There is a fear that manipulation of people’s sentiments and fabricated facts will steer politics and decision-making. Political argumentation and decision-making are often supported by quantified information. Quantities, in form of fabricated or twisted numbers, may be applied to make fake news more trustworthy. In this paper, we analyse a YouTube video which conveys a claim that Muslims will dominate Europe and the world in near future. We scrutinise the validity of numbers and claims presented in the video together with the role of the presented numbers in conveying a political message. Other sources of information are also explored. We further show how concepts from critical mathematics education can be useful when preparing teaching and learning related to fake news.

Bidragsytere

Kjellrun Hiis Hauge

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
Aktiv cristin-person

Suela Kacerja

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
Aktiv cristin-person

Inger Elin Lilland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 3 av 3