Cristin-resultat-ID: 1799421
Sist endret: 26. mars 2020, 17:34
NVI-rapporteringsår: 2019
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2019

Ny som kroppsøvingslærer - hvordan oppleves det første året i yrket?

Bidragsytere:
  • Ingrid Birkelund og
  • Per Midthaugen

Tidsskrift

Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
ISSN 2535-7697
e-ISSN 2535-7697
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2019
Volum: 13
Hefte: 1
Sider: 25 - 43
Open Access

Importkilder

Norart-ID: 2000647497

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Ny som kroppsøvingslærer - hvordan oppleves det første året i yrket?

Sammendrag

Artikkelen omhandler nyutdannede kroppsøvingslæreres første år i læreryrket. Oppmerksomheten rettes mot overgangen fra utdanning til yrkesutøvelse, der lærerens opplevelse av relasjonsforhold til elever, foreldre og kollegaer er sentralt. Studiens empiri fremkommer fra semistrukturerte intervjuer med åtte nyutdannede kroppsøvingslærere som arbeidet sitt første yrkesår skoleåret 2013–2014, ved ungdomsskoler og videregående skoler. Resultatene viser at alle de nyutdannede kroppsøvingslærerne følte på et læreransvar som de ikke opplevde i lærerutdanningen. Dette ansvaret handlet om opplevelsen av å stå alene om å ta avgjørelser i utfordrende situasjoner. De opplevde selve kroppsøvingsundervisningen som minst utfordrende i møtet med læreryrket. I tillegg erfarte de å ha et godt og naturlig relasjonsforhold til sine elever. De nyutdannedes relasjon til elevenes foreldre oppleves som problematisk med tanke på ulik forståelse av kroppsøvingsfaget. Lærerne opplevde det også som utfordrende å ta del i skolekulturen, fordi de ikke fullt ut ble akseptert som likeverdige med de erfarne kollegaene. Dette gjorde det utfordrende å samarbeide med de erfarne lærerne på skolen.

Bidragsytere

Ingrid Birkelund

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier ved Norges idrettshøgskole

Per Midthaugen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier ved Norges idrettshøgskole
1 - 2 av 2