Cristin-resultat-ID: 1818376
Sist endret: 23. oktober 2020, 14:28
NVI-rapporteringsår: 2020
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2020

How children approach a CATA test influences the outcome. Insights on ticking styles from two case studies with 6–9-year old children

Bidragsytere:
  • Martina Galler
  • Tormod Næs
  • Valérie L. Almli og
  • Paula Varela

Tidsskrift

Food Quality and Preference
ISSN 0950-3293
e-ISSN 1873-6343
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2020
Publisert online: 2020
Volum: 86
Artikkelnummer: 104009
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85088390053

Klassifisering

Emneord

Temporal Check All That Apply • Ticking style • Barn

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

How children approach a CATA test influences the outcome. Insights on ticking styles from two case studies with 6–9-year old children

Sammendrag

Due to its simplicity, Check-all-that-apply (CATA) is a promising method for consumer studies with children to generate sensory and other descriptions of samples, and to find their drivers of liking. This paper explores how children’s approach to the CATA test influences the outcome, based on two case studies that illustrate suitable setups for CATA tests with children of the age group 6-9. The children's approach to the CATA task was described with ticking style indicators based on which three ticking style groups were defined. One group ticked only a few attributes probably due to cognitive limitations, e.g. lack of reading skills, limited vocabulary or ability to focus on the task. The second group gradually increased their number of ticked attributes per sample over the test, while the third subgroup ticked a steady number of attributes throughout the test. The two latter groups are likely to represent different test strategies: one using the CATA list relatively to the sample space, and one using the CATA list as in a more absolute way. Analysis regarding data validity assessed by the detection of pre-defined Design of Experiment (DoE) sample differences and the alignment to a trained panel using Quantitative Descriptive Analysis (QDA) revealed that ticking style played a crucial role. This study shows the importance of analysing “ticking style” as a validation strategy for CATA tests run with children and as a tool to gain insights into underlying test strategies.

Bidragsytere

Martina Galler

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Kjemi, bioteknologi og matvitenskap ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Sensorikk, forbruker og innovasjon ved NOFIMA

Tormod Næs

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Råvare og prosess ved NOFIMA

Valerie Lengard Almli

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Valérie L. Almli
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Sensorikk, forbruker og innovasjon ved NOFIMA
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Kjemi, bioteknologi og matvitenskap ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Paula Alejandra Varela-Tomasco

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Paula Varela
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Kjemi, bioteknologi og matvitenskap ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Sensorikk, forbruker og innovasjon ved NOFIMA
1 - 4 av 4