Cristin-resultat-ID: 1838200
Sist endret: 8. oktober 2020, 13:36
NVI-rapporteringsår: 2020
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2020

Repetisjon - en strategi for å opprettholde gode levevaner for personer med diabetes type 2

Bidragsytere:
  • Inger Elisabeth Bergum og
  • Elin Mordal

Tidsskrift

Tidsskrift for omsorgsforskning
ISSN 2387-5976
e-ISSN 2387-5984
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2020
Publisert online: 2020
Volum: 6
Hefte: 3
Sider: 1 - 12
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Repetisjon - en strategi for å opprettholde gode levevaner for personer med diabetes type 2

Sammendrag

Den kommunale helse- og omsorgstjenesten er i en oppbyggingsfase i etablering av Startkurs. Startkurs er gruppebasert opplæring for personer med diabetes type 2. Hensikten med denne studien er å belyse hvilken betydning kommunale Startkurs kan ha for påvirkning av levevanene hos personer med diabetes type 2. Studien har et kvalitativt design, basert på individuelle dybdeintervju med syv personer med diabetes type 2. En tematisk analyse viser to hovedfunn: 1) kunnskap som veiviser og 2) vaner og repetisjon for å mestre livet med diabetes. Studien tyder på at slike startkurs kan bidra til kunnskap og motivasjon til å endre levevanene og mestre livet med diabetes type 2, men dette er ikke tilstrekkelig til å opprettholde livsstilsendringer over tid. For at livsstilsendringene skal vare, er sosial støtte, repetisjon av tidligere kunnskap og ny kunnskap nødvendig. Nøkkelord: kronisk sykdom, kommunale pasientopplæringsprogram, selvledelse, kunnskap, mestring

Tittel

Repetition – a strategy for maintaining healthy living habits for people with type 2 diabetes

Sammendrag

The Municipal Health Care Services has established local patient education programmes for the optimum treatment of people with type 2 diabetes, called the Start Course. The aim of this study was to gain an extended understanding of how patient education programmes influence the daily life of people with this disease. A qualitative design was made based on individual in-depth interviews of seven people living with type 2 diabetes. A thematic analysis showed two main themes: (1) knowledge as navigator; and (2) habits and repetition for managing life with diabetes. The study indicates that patient education programmes like the Start Course contribute to knowledge and motivation for coping and healthy living. In order to maintain the motivation and self-reliance required for healthy living, there was a need for social support, repetition of knowledge and new knowledge. Keywords: Chronic disease, municipal patient education program, self-management, knowledge, coping

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Inger Elisabeth Bergum

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for helse- og sosialfag ved Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk
Aktiv cristin-person

Elin Mordal

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for helse- og sosialfag ved Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk
1 - 2 av 2