Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
1844346
Sist endret:
3. november 2020 08:17
NVI-rapporteringsår:
2020
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2020
To symfonier og et mysterium: Om formbehandlingen i de første symfonisatsene til Grieg og Svendsen
Bjørnar Utne-Reitan
Tidsskrift
Tidsskrift
Studia Musicologica Norvegica
ISSN 0332-5024
e-ISSN 1504-2960
NVI-nivå 1
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2020
Publisert online: 2020
Volum: 46
Sider: 41 - 60
Open Access
Lenker
Lenker
original online (doi)
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2960-2020-01-05
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Musikkhistorie • Musikkteori • Musikkvitenskap
Emneord
Musikkanalyse • Norsk musikkhistorie • Edvard Grieg
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
To symfonier og et mysterium: Om formbehandlingen i de første symfonisatsene til Grieg og Svendsen
Sammendrag
Det er et mysterium hvorfor Edvard Grieg skrev «må aldrig opføres» på manuskriptet til sin eneste symfoni (komponert 1863–64). Standardforklaringen har vært at Grieg ble så imponert etter å ha hørt Johan Svendsens første symfoni i 1867 at han besluttet å ikke fremføre sin egen symfoni mer. Denne artikkelen presenterer et forsøk på å sammenlikne disse to tidlige norske symfoniene gjennom en nærlesning av formbehandlingen i førstesatsene. Dette gjøres i lys av den såkalte «nye formlære», og da særlig Hepokoski og Darsys «sonateteori». Analysene brukes som utgangspunkt for en diskusjon av det musikkhistoriske mysteriet rundt Griegs «forbudte» symfoni, i et forsøk på å tegne et mer nyansert bilde av omstendighetene rundt hvorfor Grieg forkastet symfonien.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Bjørnar Utne-Reitan
Forfatter
ved Fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi ved Norges musikkhøgskole
1
-
1
av
1