Cristin-resultat-ID: 1845891
Sist endret: 25. mai 2021, 17:50
Resultat
Fagartikkel
2021

"Praksis er praksis, og skole er skole, tenker jeg"

Bidragsytere:
  • May Britt Revheim Brekke og
  • Marianne Leikvoll Eide

Tidsskrift

Bedre Skole
ISSN 0802-183X
NVI-nivå 0

Om resultatet

Fagartikkel
Publiseringsår: 2021
Publisert online: 2021
Trykket: 2021
Hefte: 2
Sider: 85 - 89

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

"Praksis er praksis, og skole er skole, tenker jeg"

Sammendrag

I denne artikkelen rettes blikket mot praksissamtalen som et mulig «tredje rom» i lærerutdanningen, der praktisk og teoretisk kunnskap kan møtes. I en studie undersøkte vi studentenes forståelse av praksissamtalen, basert på to fokusgruppeintervju. Funnene viser at studentene anser den praktiske erfaringen som viktigst, og at teoretiske innspill kan virke forstyrrende. I artikkelen argumenters det for at teori er en nødvendig del av studentenes kunnskapsgrunnlag, også i praksisopplæringen. På bakgrunn av ulike meningsperspektiver og forventninger, kan det imidlertid være utfordrende å få til samspill og vekselspill mellom ulike kunnskapsformer.

Bidragsytere

May Britt Revheim Brekke

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet

Marianne Leikvoll Eide

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 2 av 2