Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
1845891
Sist endret:
25. mai 2021, 17:50
Resultat
Fagartikkel
2021
"Praksis er praksis, og skole er skole, tenker jeg"
May Britt Revheim Brekke
og
Marianne Leikvoll Eide
Tidsskrift
Tidsskrift
Bedre Skole
ISSN 0802-183X
NVI-nivå 0
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Fagartikkel
Publiseringsår: 2021
Publisert online: 2021
Trykket: 2021
Hefte: 2
Sider: 85 - 89
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
"Praksis er praksis, og skole er skole, tenker jeg"
Sammendrag
I denne artikkelen rettes blikket mot praksissamtalen som et mulig «tredje rom» i lærerutdanningen, der praktisk og teoretisk kunnskap kan møtes. I en studie undersøkte vi studentenes forståelse av praksissamtalen, basert på to fokusgruppeintervju. Funnene viser at studentene anser den praktiske erfaringen som viktigst, og at teoretiske innspill kan virke forstyrrende. I artikkelen argumenters det for at teori er en nødvendig del av studentenes kunnskapsgrunnlag, også i praksisopplæringen. På bakgrunn av ulike meningsperspektiver og forventninger, kan det imidlertid være utfordrende å få til samspill og vekselspill mellom ulike kunnskapsformer.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
May Britt Revheim Brekke
Forfatter
ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet
Marianne Leikvoll Eide
Forfatter
ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet
1
-
2
av
2