Cristin-resultat-ID: 1867285
Sist endret: 7. januar 2021, 16:27
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2020

Å øve Kagels «Ludwig van» Et eksempel på kollaborativt kunstnerisk utviklingsarbeid med studenter og lærere

Bidragsytere:
  • Tanja Orning

Presentasjon

Navn på arrangementet: Skandinavisk seminar i kunstnerisk utviklingsarbeid i høyere musikkutdanning
Sted: Digitalt
Dato fra: 13. november 2020
Dato til: 13. november 2020

Arrangør:

Arrangørnavn: Cempe og Musikkonservatoriet ved Norges arktiske universitet

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2020

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Å øve Kagels «Ludwig van» Et eksempel på kollaborativt kunstnerisk utviklingsarbeid med studenter og lærere

Sammendrag

Å øve Kagels "Ludwig van" Et eksempel på kollaborativt kunstnerisk utviklingsarbeid med studenter og lærere Maurizio Kagels "Ludwig van" fra 1969 ble brukt som utgangspunkt for et prosjekt i faget samtidsmusikkinterpretasjon for bachelorstudenter, der refleksjon rundt identitet, tradisjon og fremføringspraksis stod sentralt, og gjennom dette vokste kunstneriske utforskning frem som metode. De skriftlige instruksjonene fra Kagels partitur gir utøveren mer eller mindre carte blanchetil å konstruere sin egen tolkninger, versjon eller re-komponering av hva som helst fra Beethovens musikk. Alle stilte spørsmål ut fra sitt personlige forhold til Beethoven: Hvordan kan vi rive B. ned fra pidestallen? Hvordan overvinner vi ideen om “aldri god nok” i fremføring? Hvordan kan vi undersøke detaljer, de interessante, rare og vanskelige tingene i B's musikk? osv. Spørsmålene studentene stilte forpliktet dem til å undersøke sitt forhold til B. Alle bragte egne små prosjekter til timene der de ledet og instruerte de andre. Vi åpnet opp for felles idémyldringer og laget et Google Doc der alle kunne gå inn å redigere og legge til materiale. Vi arbeidet i duoer, trioer og tutti, prøvde ut, forkastet og utviklet idéer. Vi holdt verket åpent lenge, før vi bestemte oss for en storform vi fylte med alle småprosjektene. Første sats av Pastoralesonaten ble brukt som storform, alle ble tildelt én del av sonaten de tolket fritt. Underveis skulle det bl.a. skje DJ-ing, performance, 7 symfoni med blokkfløyte, gammaldans, pianoduell, "In B," et minimalistisk ensembleverk med ikoniske tema fra Bs musikk,og 8 ulike innspillinger av Pastorale skulle spilles av synkront. Fremføringen i Oslo ble dessverre avlyst pga korona. I prosjektet ble "Ludwig van" et metastykke, et verktøy som regelrett tvang studentene til å ta stilling til den klassiske musikkens virkningshistorie, deres forhold til kanon og genidyrkning, og også hvem de selv ønsker være som kunstnere i dag. Prosessen ved å stille spørsmål for så å gjennomføre kreative eksperimenter og refleksjon i en gjentagende syklus, ble en metodeutvikling som ga studentene et innføringskurs i kunstnerisk utviklingsarbeid.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Tanja Orning

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fagseksjon for musikkteori, komposisjon og musikkteknologi ved Norges musikkhøgskole
1 - 1 av 1