Sammendrag
Studien er basert på dybdeintervju av femten kvinner med minoritetsbakgrunn gjennomført over en periode på to år. Kvinnene er mellom 36 og 49 år, og alle har en datter og en sønn som er elever i grunnskolen eller videregående skole. Artikkelen har utgangspunkt i følgende problemstilling; Hva mener kvinner med minoritetsbakgrunn kan være årsaken til at deres sønner ikke presterer like godt som deres døtre i den norske skolen?
At gutter med minoritetsbakgrunn strever mer med sine skoleprestasjoner, tror kvinnene kommer av at jentene bruker mer tid på skolearbeid og har en høyere grad av utdanningsdriv. De påpeker at deres sønner i puberteten mister noe av respekten for dem, fordi de i større grad identifiserer seg med fedrene i familien. Siden det er mødrene som hovedsakelig følger opp skolearbeidet hjemme, fører dette til at sønnene i mindre grad lytter til deres råd om å ta skole og skolearbeid på alvor. Kvinnene engster seg for at konservative kjønnsroller medvirker til at deres sønner ikke presterer like godt i skolen som døtrene, med den konsekvens det kan ha for videre kvalifisering til utdanning og arbeidsliv i et samfunn basert på kompetanse, demokrati og likestilling
Vis fullstendig beskrivelse