Sammendrag
Gitt usikkerheten pandemien har gitt oss i studieåret 2020/2021 ble det viktig å tenke på arbeidsmåter som kunne gjennomføres digitalt og på en måte som kunne bidra til at arbeidet ikke bare aktiviserte, men også ivaretok reell studentsentrering gjennom aktive valgmuligheter og selvorganisert læring. Valget falt på fotobøker og intervjuer.
Gjennom fotobøkene utfordres studentene til å dokumentere hvordan et bestemt folkehelseproblem kan se ut der bilder og tekst skal
• dokumentere et selvvalgt folkehelseproblem i et selvvalgt område
• illustrere hva kommunen/bydelen kan gjøre for å bedre/løse denne utfordringen
• benytte statistisk data hentet fra kommunehelsa statistikkbank
• synliggjøre alles deltakelse i prosjektet
Intervjuformen tok vi inn for å skape en læringsaktivitet uavhengig av campus. Temaene for intervjuene var knyttet tett opp mot fotobok-tematikkene, og studentene gjennomførte digitale intervjuer dels der intervjuer og intervjuobjekt satt sammen på campus og dels rent digitalt fra hver sine lokalisasjoner.
I forkant, når eksamensformen presenteres, bruker studentene begreper som kreativt, spennende, morsomt, interessant og nytt på spørsmål om hva de tenker om oppgaven. På spørsmål om hvordan de kan løse oppgaven på en god måte trekker de frem godt samarbeid, tidlig start og bruk av gode kilder som nøkkelfaktorer til å kunne få et godt resultat.
I etterkant, når emnet oppsummeres og evalueres, beskriver studentene hva de har lært i løpet av emnet og nevner: «omfanget av folkehelse og folkehelseutfordringer», «sammenhengen mellom ulike faktorer som påvirker folkehelsen» og «folkehelseutfordringer og hvordan samfunnet arbeider for å løse dem». På spørsmål om hvilke tema de likte best og hva de lærte mest av trekker studentene frem intervju/brukerhistorier.
Vis fullstendig beskrivelse