Cristin-resultat-ID: 1914594
Sist endret: 9. februar 2022, 15:44
NVI-rapporteringsår: 2021
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2021

Regression-based norms for the FAS phonemic fluency test for ages 40–84 based on a Norwegian sample

Bidragsytere:
  • Ingrid Myrvoll Lorentzen
  • Johan Jacob Espenes
  • Erik Hessen
  • Knut Waterloo
  • Geir Bråthen
  • Santiago Timón
  • mfl.

Tidsskrift

Applied neuropsychology: Adult
ISSN 2327-9095
e-ISSN 2327-9109
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2021
Publisert online: 2021
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85105892770

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Regression-based norms for the FAS phonemic fluency test for ages 40–84 based on a Norwegian sample

Sammendrag

The FAS phonemic fluency test is a commonly used neuropsychological test of executive function and processing speed. Although Norwegian discrete norms have been developed for the FAS test, American regression-based norms are frequently used by clinicians in Norway. However, language and cultural differences impact performance on the FAS test, and using foreign norms may not be appropriate. Moreover, while discrete norming relies on stratified subgroups of demographics, regression-based norming uses the entire sample to estimate the influence of demographics on performance and may thus improve normative estimates. Here we develop regression-based norms for the FAS phonemic fluency test based on n = 204 healthy Norwegian controls between the ages 40−84 from the Norwegian Dementia Disease Initiation cohort (DDI). We compare the proposed regression norms to published Norwegian discrete norms and American regression-based norms in an independent sample of n = 182 cognitively healthy adults reporting subjective cognitive decline (SCD). We found that years of education was the only significant predictor of FAS performance in our normative sample, accounting for 14.9% of the variance. Both the proposed regression-based norms and previously published discrete norms adequately adjusted for demographics in the independent sample. In contrast, the American norms underestimated the effect of education and overestimated the effect of age. While both the proposed Norwegian regression norms and the previously published discrete norms are suitable for use in Norway, the proposed regression norms may be less vulnerable to sub-stratification sample characteristics posed by discrete norming procedures, and thereby improve normative estimation.

Bidragsytere

Ingrid Myrvoll Lorentzen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Atferdsmekanismer og psykopatologi ved UiT Norges arktiske universitet

Johan Jacob Espenes

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Aldring, atferd og demens ved UiT Norges arktiske universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nevro-, ortopedi- og rehabiliteringsklinikken ved Universitetssykehuset Nord-Norge HF

Erik Hessen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nevrologi og klinisk nevrofysiologi ved Akershus universitetssykehus HF

Knut K Waterloo

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Knut Waterloo
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Aldring, atferd og demens ved UiT Norges arktiske universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nevro-, ortopedi- og rehabiliteringsklinikken ved Universitetssykehuset Nord-Norge HF

Geir Bråthen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nevroklinikken ved St. Olavs Hospital HF
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 9 | Neste | Siste »