Sammendrag
Litteratur er en mulig skattkiste for barn og voksne. Personaliserte bøker, som er bøker unikt
utformet for enkeltbarn, er relativt nytt i Norge, og er gjort til lite gjenstand for forskning. I denne
studien analyserer vi foreldrenes opplevelser og medierte barneperspektiver på høytlesing av
personaliserte bøker for førskolebarn. Datagrunnlaget er fem barnetegninger og 11 spørreskjema,
med åpne svarkategorier som foreldre fylte ut på vegne av seg selv og barna. Ved hjelp
av tematisk analyse utforsket vi foreldrenes barneperspektiver og opplevelser. Funnene viste at
bøkene vekket interesse, engasjement og glede. Ved utforsking av hva de trekker frem som betydningsfullt
viste funnene opplevelse av identifisering, og å oppleve seg som midtpunkt i sosiale
fellesskap. Foreldrenes barneperspektiv trekker også på pedagogiske komponenter. Vi diskuterer
funnene i lys av relevant forskning og litteratur om «barneperspektiv» og peker på noen implikasjoner
av å lese personaliserte bøker med førskolebarn og anviser mulig fremtidig forskning på
dette området.
Vis fullstendig beskrivelse