Cristin-resultat-ID: 1999918
Sist endret: 26. januar 2023, 20:31
Resultat
Poster
2022

Studenter i mellom: et prosjekt om veiledning mellom VID-studenter i veilederutdanning og AOF studenter i psykisk helsearbeid.

Bidragsytere:
  • Elin Birkeland Markestad
  • Espen Braathen
  • Ragnhild Johanne Tveit Sekse og
  • Trygve Aase

Presentasjon

Navn på arrangementet: Veiledningskonferansen 2022
Sted: Tromsø
Dato fra: 9. februar 2022
Dato til: 10. februar 2022

Arrangør:

Arrangørnavn: UiT-Norges arktiske universitet

Om resultatet

Poster
Publiseringsår: 2022

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Studenter i mellom: et prosjekt om veiledning mellom VID-studenter i veilederutdanning og AOF studenter i psykisk helsearbeid.

Sammendrag

Et prosjekt om veiledning mellom studenter i veilederutdanning og helsefagarbeidere Bakgrunn VID vitenskapelige høgskole og AOF Fagskole gjennomførte i høstsemesteret 2020 et forprosjekt der VID sine studenter i tverrfaglig veiledning veiledet AOF Bergen sine videreutdanningsstudenter i psykisk helsearbeid. Erfaringer fra forprosjektet er bakgrunnen for at piloten i studieåret 2021/2022 vil omfatte alle helsefagarbeidere som tar videreutdanning i psykisk helse ved AOFs undervisningssteder i Norge. Prosjektet er unikt og innovativt i det studenter veileder studenter. Det innebærer at VID sine veiledningsstudenter får trent og praktisert sin veiledningskompetanse. AOF sine studenter i psykisk helsearbeid mottar veiledning og blir trent i rollen som veisøkere. Sistnevnt studentgruppe er helsefagsarbeidere som til daglig arbeider tett på brukere av psykiske helsetjenester. Dette er en gruppe som erfaringsmessig sjeldent eller aldri mottar veiledning relatert til deres arbeidshverdag. Veiledningen skal tilrettelegges på en virtuell plattform for å sikre fleksibilitet i gjennomføringen. 10-12 grupper med 4-6 studenter vil bli veiledet av veilederpar over 4 ganger/sesjoner a 90 min. Hensikten med studien er å undersøke: Hvordan veiledningsstudenter kan utvikle seg gjennom veiledning av helsefagarbeidere i videreutdanning? Teori Veiledningen vil faglig og teoretisk være fundert i en humanistisk-eksistensiell tradisjon og særlig den personsentrerte, gestaltiske inngangen til å arbeide med veiledning. Her er det spesielt Carl Rogers arbeider og Jan Tønnesvang og Mikael Sonne sin integrative gestaltpraksis som vil ligge til grunn. Metode Undersøkelsen vil være kvalitativt begrunnet i det vi er interessert i veiledningsstudentenes utvikling og de erfaringer som ligger til grunn for å denne utviklingen. Studien vil gjøre bruk av logg som studentene skriver ved avslutning av hver veiledningssesjon. Loggene følger en mal som er under utarbeidelse. Ved avslutningen av hele veiledningsforløpet vil det bli gjennomført fokusgruppeintervjuer med veiledningsstudentene. Mulige funn Gjennomføringen av forprosjektet i høstsemesteret 2020 viste at det var et etterlengtet kompetansetiltak for helsefagarbeiderne. Det ble da i liten grad undersøkt hvordan veiledningen bidro til utvikling av veilederrollen hos veilederstudentene. Dette vil nå bli undersøkt nærmere. Erfaringer så langt vil bli presentert på konferansen.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Elin Birkeland Markestad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved VID vitenskapelige høgskole
Aktiv cristin-person

Espen Braathen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for helse ved VID vitenskapelige høgskole

Ragnhild Johanne Tveit Sekse

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved VID vitenskapelige høgskole

Trygve Aase

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved VID vitenskapelige høgskole
1 - 4 av 4