Cristin-resultat-ID: 2032513
Sist endret: 28. november 2022, 15:17
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Nettbasert undervisning i grunnskolen - hva fremmer og hemmer elevenes læring?

Bidragsytere:
  • Atle Kristensen og
  • Sylvi Irene Bratteng

Tidsskrift

Psykologi i kommunen (PIK)
ISSN 1892-3364
e-ISSN 2535-7581
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Hefte: 3
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Nettbasert undervisning i grunnskolen - hva fremmer og hemmer elevenes læring?

Sammendrag

I denne artikkelen presenterer vi funn fra en studie basert på læreres erfaringer fra forsøk med nettbasert undervisning i valgfag for ungdomsskolen. Erfaringene er relatert til strukturen i undervisningen, med undervisningsmetoden og til hvilke erfaringer lærerne har rundt elevenes læringsresultater. I forsøket defineres nettbasert undervisning gjennom faktorer innenfor kvalitetsområdene struktur-, prosess-, og resultatkvalitet som en integrert helhet i undervisningen. Funnene tyder på at lærerne erfarte utfordringer særlig knyttet til struktur og prosess i oppstarten av prosjektet. Mye er utbedret underveis og, til tross for utfordringer, beskriver lærerne elevenes læring fra undervisning gjennom bruk av nettbaserte løsninger som god. Det ser ut for at undervisningsmetoden har en nytteverdi for skolene, kommunen som helhet, og tendensen er at nettbasert undervisning blir møtt med positive holdninger blant lærere, elever og foreldre.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Atle Kristensen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Sylvi Irene Bratteng

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 2 av 2