Cristin-resultat-ID: 2035326
Sist endret: 10. august 2022, 15:16
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Bruk av video i barnehagelærerutdanning. En analyse av seerdataene

Bidragsytere:
  • Oliver Thiel og
  • Signe Marie Hanssen

Tidsskrift

UNIPED
ISSN 1500-4538
e-ISSN 1893-8981
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Volum: 45
Hefte: 2
Sider: 93 - 114
Open Access

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Matematikk • Fagdidaktikk

Emneord

Matematikkdidaktikk • Omvendt undervisning

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Bruk av video i barnehagelærerutdanning. En analyse av seerdataene

Sammendrag

En del pedagoger mener at studentaktiv undervisning fremmer studentenes læring bedre enn tradisjonell formidlingspedagogikk. For fire år siden startet vi derfor en prosess med å ta i bruk omvendt undervisning som en metode for studentaktiv undervisning i barnehagelærerutdanningen. Det innebærer at vi trakk teoriundervisningen ut fra klasserommet og overførte den til korte filmer. Studentene kan se disse som en forberedelse før de møter opp til undervisningen. Dermed kan læreren i større grad fokusere på å veilede studentene i praktiske aktiviteter og oppgaveløsing i klasserommet. I denne artikkelen analyserer vi hvordan studentene brukte filmene gjennom studieåret, hvor lange filmene bør være, og hva i filmene studentene var mest interessert i. Resultatene viser at det å lage og gi tilgang til filmene ikke automatisk fører til at studentene bruker dem. I eksamensperioden ble filmene brukt hyppigere enn i undervisningsperioden. De som brukte filmene aktivt, så flere ganger på innholdet i filmene som forklarer vanskelig stoff. I gjennomsnitt så studentene bare rundt 60 % av hver film. Jo kortere en film er, jo større del av filmen ble sett. Studentene så i gjennomsnitt litt over fem minutter per film. I artikkelen diskuterer vi mulige årsaker til og konsekvenser av funnene.

Bidragsytere

Oliver Thiel

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning

Signe Marie Hanssen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
1 - 2 av 2