Cristin-resultat-ID: 399097
Sist endret: 21. oktober 2013, 12:13
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2003

Nettverksdannelser og styringsfragmentering i den lokale skolen

Bidragsytere:
  • Ingrid Helgøy og
  • Anne Dåsvatn Homme

Tidsskrift

Nordisk Administrativt Tidsskrift
ISSN 0029-1285
e-ISSN 2246-1310
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2003
Hefte: 1
Sider: 34 - 53

Importkilder

Fdok-ID: 32008

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Nettverksdannelser og styringsfragmentering i den lokale skolen

Sammendrag

Artikkelen diskuterer hvordan sentrale reformer i norske kommuner har endret styringsrelasjonene. Endringene analyseres med utgangspunkt i en av kommunenes hovedoppgaver, grunnskolen. Skolen står plassert i et spenningsfelt mellom desentralisering og sentralisering på den ene siden og mellom profesjonsstyring og politisk-administrativ styring på den andre siden. Gjennom reformene på 1990-tallet skjedde det en tilspising i dette spenningsfeltet og det ble åpnet for nye styringsrelasjoner på skolefeltet. Skolefeltet har måttet åpne seg for nyere forvaltningspolitiske verdier. Det oppstod konflikter og det ble dannet nettverk bestående av ulike aktører som fremmet ulike verdier inn i feltet. Gjennom en analyse av to utvalge kommunale case ut fra et governanceperspektiv finner vi at konsekvensene ble utstrakt grad av interessekonflikt, fragmentering og uforutsigbarhet i skolefeltet.

Bidragsytere

Ingrid Helgøy

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved NORCE Helse og samfunn ved NORCE Norwegian Research Centre AS

Anne Dåsvatn Homme

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved NORCE Helse og samfunn ved NORCE Norwegian Research Centre AS
1 - 2 av 2