Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
399097
Sist endret:
21. oktober 2013, 12:13
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2003
Nettverksdannelser og styringsfragmentering i den lokale skolen
Ingrid Helgøy
og
Anne Dåsvatn Homme
Tidsskrift
Tidsskrift
Nordisk Administrativt Tidsskrift
ISSN 0029-1285
e-ISSN 2246-1310
NVI-nivå 1
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2003
Hefte: 1
Sider: 34 - 53
Importkilder
Importkilder
Fdok-ID: 32008
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
Nettverksdannelser og styringsfragmentering i den lokale skolen
Sammendrag
Artikkelen diskuterer hvordan sentrale reformer i norske kommuner har endret styringsrelasjonene. Endringene analyseres med utgangspunkt i en av kommunenes hovedoppgaver, grunnskolen. Skolen står plassert i et spenningsfelt mellom desentralisering og sentralisering på den ene siden og mellom profesjonsstyring og politisk-administrativ styring på den andre siden. Gjennom reformene på 1990-tallet skjedde det en tilspising i dette spenningsfeltet og det ble åpnet for nye styringsrelasjoner på skolefeltet. Skolefeltet har måttet åpne seg for nyere forvaltningspolitiske verdier. Det oppstod konflikter og det ble dannet nettverk bestående av ulike aktører som fremmet ulike verdier inn i feltet. Gjennom en analyse av to utvalge kommunale case ut fra et governanceperspektiv finner vi at konsekvensene ble utstrakt grad av interessekonflikt, fragmentering og uforutsigbarhet i skolefeltet.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Ingrid Helgøy
Forfatter
ved NORCE Helse og samfunn ved NORCE Norwegian Research Centre AS
Anne Dåsvatn Homme
Forfatter
ved NORCE Helse og samfunn ved NORCE Norwegian Research Centre AS
1
-
2
av
2