Cristin-resultat-ID: 434702
Sist endret: 21. januar 2015, 15:07
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2002

For fattige først. Frigjøringsteologisk soteriologi: Samtale med Jon Sobrino

Bidragsytere:
  • Sturla Johan Stålsett

Tidsskrift

Ung Teologi
ISSN 0333-340X
NVI-nivå 0

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2002
Sider: 39 - 51

Importkilder

ForskDok-ID: 82411

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

For fattige først. Frigjøringsteologisk soteriologi: Samtale med Jon Sobrino

Sammendrag

Hvordan kan jeg blir frelst? Hvordan kan jeg finne en nådig Gud? Her begynner den kristne frelseslæren, soteriologien, vil mange si. Det lyder fromt nok. Men er ikke dette dypest sett egoistiske spørsmål? Tanken er kanskje overraskende, men likevel ubehagelig opplagt: Frelse kan sees på som et gode som 'jeg' ønsker å 'eie'. I "Sporet etter Den annen" skriver den jødiske filosofen Emmanuel Levinas at selv det mest høyverdige ønske, som nettopp ønsket om å bli frelst, er et uttrykk for hva han kaller tilbakekomstens sykdom, et uttrykk for jegets stadige omsorg for seg selv og sitt. Han snakker rett ut om 'frelses-egoisme'. Denne mistanken om det soteriologiske grunnspørsmålets egoistiske utgangspunkt rammer i særdeleshet en tradisjon som i økende grad har forstått frelsen individuelt og hinsidig: Det er snakk om den enkelte sjels skjebne i tid og evighet, med vekten på det siste: "Jeg er fri og frelst i evighet" Frigjøringsteologiens frelsesforståelse kan leses som en reaksjon på denne innsnevringen av frelsens virkelighet. Når frigjøringsteologien velger seg de fattige, de utstøtte, ofrene som privilegerte subjekter i teologien ('opción por los pobres'), betyr det at frelsen er for fattige først. Og ikke bare det: Frelsen kommer fra det sted en minst venter det. Den kommer fra Jesu kors, og fra de mange andre kors som har blitt reist opp igjennom historien. Og som fortsatt reises. Med andre ord: Frelsen er for fattige, og kommer fra fattige. 'Jeg' blir annenperson. Mitt kall er å arbeide på andres frelse: Frigjøring av fattige, helbredelsen av de syke, omfavnelsen av de utstøtte, oppreisningen av ofrene. I et ord: Å ta de korsfestede ned fra korsene. Dette er kjernepunkt i den latin-amerikanske frigjøringsteologiens soteriologi, slik den særlig er uttrykt av de salvadoranske jesuittene Ignacio Ellacuría (som ble drept i 1989) og Jon Sobrino. Nedenfor gjengir jeg utdrag fra noen samtaler jeg hadde med Jon Sobrino høsten 1993, der disse temaene belyses. Men først en nærmere presentasjon av Jon Sobrino.

Bidragsytere

Sturla Johan Stålsett

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fagseksjonen ved Universitetet i Oslo
1 - 1 av 1