Sammendrag
Rapporten "Samhandling med, foran og via skjermen - Småskoleeleven på vei mot digital kompetanse" setter fokus på hvordan barn i småskolen møted de nye mediene. Rapporten drøfter hva ”digital kompetanse” innebærer - hva betyr det å kunne anvende PC-en som kommunikasjonsmiddel? Den beskriver en studie av hvordan barn gjennom tre år utvikler evnen til å forstå og mestre interaktive, hypertekstuelle og multimediale teksttyper og bruke dem i sin egen læring. Rapporten viser hvilke muligheter som ligger i de nye mediene, men også deres klare begrensninger. Digital kompetanse blir forstått som ulike former for samhandling med datamaskinen. Samhandlingen skjer på tre måter: med skjermen (å kunne tolke PC-ens sjangere), foran skjermen (å kunne samarbeide med andre om slike tekster), og via skjermen (å kunne skape virtuelle fellesskap på nettet). Elever i Bodø, Horten og Oslo blir fulgt fra første til tredje klasse, fra de starter på skolen som til dels uerfarne museklikkere til de som mer eller mindre kompetente lese- og skrivekyndige deltar i nettets dialoger, hele tiden i et læringsfellesskap i samspill med hverandre.
Vis fullstendig beskrivelse