Cristin-resultat-ID: 846515
Sist endret: 20. november 2012, 10:58
NVI-rapporteringsår: 2011
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011

Treningskultur og profesjonsidentitet i en norsk fysioterapiutdanning

Bidragsytere:
  • Tone Dahl-Michelsen og
  • Anne Birgitte Leseth

Bok

Profesjon, kjønn og etnisitet
ISBN:
  • 978-82-02-34942-4

Utgiver

Cappelen Damm Akademisk
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2011
Sider: 121 - 138
ISBN:
  • 978-82-02-34942-4

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Sosialantropologi

Emneord

Fysioterapi

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Sosialforskning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Treningskultur og profesjonsidentitet i en norsk fysioterapiutdanning

Sammendrag

Hva motiverer unge norske studenter til å velge fysioterapeututdannelse? Hvilken betydning har fysioterapeutstudenters opptatthet av trening for formingen av deres profesjonsidentitet? Og i hvilken grad er kjønn og etnisitet sentrale dimensjoner ved profesjonsidentitet og oppfatninger av fysioterapeuters kompetanse ? I kvalifisering til profesjonsutøvelse står læring av kunnskap og ferdigheter sentralt, men kvalifiseringen handler også om å identifisere seg med et yrkesfelt og en profesjon. Slik sett dreier det seg både om hvem man er, ønsker å være og ser for seg at man skal bli som fremtidig profesjonsutøver (Heggen og Terum, 2010). Dette kapittelet handler om fysioterapeutstudenter og på hvilke måter de identifiserer seg med fysioterapiprofesjonen. Med utgangspunkt i en kvalitativ undersøkelse om fysioterapeutstudenter og kompetanse, utforsker vi det vi oppfatter som markerte verdier og væremåter, her kalt treningskultur, blant fysioterapeutstudenter og spør hva studentenes interesse for egen trening betyr for utvikling og forming av deres profesjonsidentitet. Vi fokuserer særlig på hvilken betydning treningskulturen har for utviklingen av profesjonsidentiteten og i hvilken grad profesjonsidentitet er kjønnet og kultivert på bestemte måter. Vi finner det interessant at selv om treningskompetanse ikke er et formelt krav til opptak til fysioterapiutdannelsen, viser flere studier at fysioterapeutstudenter assosierer det å være fysioterapeut med sport, idrett og trening . Kapittelet diskuterer hvilke konsekvenser dette kan få for forskjellsskapning innenfor studiet og rekruttering til studiet.

Bidragsytere

Tone Dahl-Michelsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Senter for profesjonsforskning ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Anne Birgitte Leseth

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Senter for profesjonsforskning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 2 av 2

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Profesjon, kjønn og etnisitet.

Leseth, Anne Birgitte; Solbrække, Kari Nyheim. 2011, Cappelen Damm Akademisk. OSLOMET, UIOVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1