Sammendrag
Hva motiverer unge norske studenter til å velge fysioterapeututdannelse? Hvilken betydning har fysioterapeutstudenters opptatthet av trening for formingen av deres profesjonsidentitet? Og i hvilken grad er kjønn og etnisitet sentrale dimensjoner ved profesjonsidentitet og oppfatninger av fysioterapeuters kompetanse ?
I kvalifisering til profesjonsutøvelse står læring av kunnskap og ferdigheter sentralt, men kvalifiseringen handler også om å identifisere seg med et yrkesfelt og en profesjon. Slik sett dreier det seg både om hvem man er, ønsker å være og ser for seg at man skal bli som fremtidig profesjonsutøver (Heggen og Terum, 2010). Dette kapittelet handler om fysioterapeutstudenter og på hvilke måter de identifiserer seg med fysioterapiprofesjonen. Med utgangspunkt i en kvalitativ undersøkelse om fysioterapeutstudenter og kompetanse, utforsker vi det vi oppfatter som markerte verdier og væremåter, her kalt treningskultur, blant fysioterapeutstudenter og spør hva studentenes interesse for egen trening betyr for utvikling og forming av deres profesjonsidentitet. Vi fokuserer særlig på hvilken betydning treningskulturen har for utviklingen av profesjonsidentiteten og i hvilken grad profesjonsidentitet er kjønnet og kultivert på bestemte måter. Vi finner det interessant at selv om treningskompetanse ikke er et formelt krav til opptak til fysioterapiutdannelsen, viser flere studier at fysioterapeutstudenter assosierer det å være fysioterapeut med sport, idrett og trening .
Kapittelet diskuterer hvilke konsekvenser dette kan få for forskjellsskapning innenfor studiet og rekruttering til studiet.
Vis fullstendig beskrivelse